Før livet har tapt - kampen mot atomvåpen

Mandag holdt tidligere biskop Erling Pettersen foredraget "Før livet har tapt" i Stavanger. - Vi trenger ikke nye kirkelige eller politiske utredninger. Det vi trenger, er handling, sa han.

Foto: Tone Helene Oskarsen, Rogalands Avis

Pettersen holdt et ferskt og dypt engasjert foredrag om atomtrusselen og politikernes taushet, bygget på et nytt kapitel i 2. utgave av boka "Gud sett nedenfra".
- I sluttdokumentet for FNs spesialsesjon om nedrustning av 1978 heter det : «Menneskeheten står overfor et valg : Vi må stanse våpenkappløpet og gå over til nedrustning eller stå ansikt til ansikt med tilintetgjørelsen.»
40 år er gått. Fremdeles står stormaktene mot hverandre med våpen som er er enn tilstrekkelige til å ødelegge alt liv på jorden. Ødeleggelseskraften har apokalyptiske dimensjoner. Hvor henter vi språket fra om vi ønsker å sette dette på dagsorden med ny tyngde? spør Pettersen. Svarene finner han blant annet i Bibelen og poesien.

Her kan du lese hele foredraget: Erling Pettersen Bokprat 16.april 2018.pdf

Atomvåpen er en forbrytelse mot menneskeheten - intervju i Rogalands Avis (for abonnenter)