Gratis NÅDE-kort til alle menigheter

I forbindelse med reformasjonsjubileet er det utarbeidet ti samtalekort – NÅDEKORT - til bruk i konfirmantundervisningen og i ungdomsgrupper i Stavanger bispedømme.

Gratis NÅDE-kort til alle menigheter

Det ene kortet handler om jubileets hovedtema NÅDE, mens de ni resterende kortene tar utgangspunkt i de tre undertemaene i jubileet: Skaperverket er ikke til salgs, Mennesket er ikke til salgs og Frelsen er ikke til salgs. Sammen med kortene ligger det også en enkel brukerveiledning. Prosjektet er et samarbeid mellom Kirkerådet og Stavanger bispedømmeråd.

Målgruppen for kortene er konfirmantgrupper og andre ungdomsgrupper som her får et pedagogisk hjelpemiddel til å sette fokus på reformasjonsåret og nåde, både dette året men også senere.

- Vi tenker at kortene kan brukes i en konfirmanttime, i hjemmegrupper for konfirmantene, eller i andre samlinger for ungdommer. Vi har prøvd å lage livsnære problemstillinger og spørsmål som gir en inngang til å snakke om temaet nåde fra ulike synsvinkler. Ungdom flest har gjerne et distansert forhold til begrepet nåde, og vi håper at kortene kan bidra til at ungdommene tenker igjennom hva Guds nåde kan bety for deres liv, forteller Gunn Heidi Dybdahl ved Avdeling for menighetsutvikling ved bispedømmekontoret.

Som en satsing på konfirmanter/ungdommer og på reformasjonsjubileet deles Nådekortene gratis ut til alle menighetene i Stavanger bispedømme, via sokneprestene i hver menighet. Det er viktig at konfirmantansvarlige og ungdomsansvarlige i menighetene får tilgang til kortene.