Inspirerende dåpslunsj

Onsdag ble det gjennomført dåpslunsj i Stavanger bispedømme. Medarbeidere fra hele bispedømmet ble inspirert til å løfte dåp enda høyere opp i bevisstheten - hos alle medarbeidere.

Inspirerende dåpslunsj

135 glade og engasjerte medarbeidere var på dåpslunsj på Sola torsdag 24. mai. På klingende svensk fortalte Marcel Salinder og Lena Andersson fra Lund stift (bispedømme) i Sverige om kreative og strategiske påfunn for å gjøre dåpen synlig. De delte feiringer av dåpsdager, nettsteder, kirkebygg, gateteater, tankekart og vlogger. En tapas-meny av ideer og arbeidsmåter for å skape dåpsbegeistring hos kirkens medarbeidere og frivillige.

Prat sammen, ikke til
Hans Austnaberg, professor i praktisk teologi ved VID, fortalte om forskning på dåpssamlinger. Han oppfordret til å bruke mer enn monologer, være flere formidlere sammen og holde på både feiring og frelse i formidlingen av dåp.

I tillegg fikk deltakerne høre litt fra lokale kollegers prosjekt, såkalte "menighetsglimt": Anita Skretting fra Gausel fortalte hvordan de fulgte opp nye borgere og foreldre med at frivillige kom på besøk med babybody og hilsen fra menigheten. Morten Sandland og Ragnhild Grøndal fra Sola delte suksessen med hjemmebesøk av prest, trosopplæringsmedarbeider eller diakon, og utlån av gratis dåpskjole.

Plakaten 10 dråper om dåp ble også delt ut.

Det er gjennomført flere dåpslunsjer av samme slag i Stavanger. Dåpslunsjene er populære samlinger som har som formål å få flere foreldre til å velge dåp - og dette er et felles prosjekt alle ansatte i kirken kan være med å bidra til.