Talte om nåde i reformasjonsgudstjenesten

Fungerende biskop Anne Lise Ådnøy la vekt på nåde i reformasjonsgudstjenestene søndag. - Nåden går som regel svært stille i dørene, sa hun i prekenen.

Foto: Eva Birkeland

Av Eva Birkeland

Mange tok turen til Vår Frelsers kirke i Haugsund søndag kveld for å delta i reformasjonsgudstjenesten.
Anne Lise Ådnøy er fungerende biskop under Ivar Brauts sykefravær, og hun innledet sin preken med å snakke om Martin Luthers fokus på evangeliet. Videre snakket hun om «fremgangsteologi», det vil si når forkynnelsen viser og legger vekt på gode gjerninger og det som er bra.
- Men nåden går som regel svært stille i dørene, sa Ådnøy.

- Luther fikk en åpenbaring fra Romerbrevet og opplevde at Gud rettferdiggjør oss alle ved nåde. Overfor Gud er det ikke gjerningene våre som teller. Det er troen alene, og nåden alene.

Biskopen føyde til at måten vi lever på også betyr noe.
- Vi må prøve så godt vi kan. I dag er ordet «skam» ganske utbredt, mye på grunn av tv-serien. Og det er ikke så dumt å skamme seg og erkjenne skyld. Ydmykhet gjør oss jordnære. Og vi tror på at Gud vil vise nåde.

Ådnøy balanserte prekenen ved å stille spørsmål om betydningen av nåde kan bli overdrevet i kirkens forkynnelse, og trakk fram fabelen om sola og nordavinden.
- Det er et godt bilde på kraften og nåden. I eventyret er det sola som vinner, men vi kan også ha godt av å bli overveldet av Guds kraft, slo Ådnøy fast.

Sammen med fungerende biskop Ådnøy, stod også prost Rune Steensnæs Engedal, prost Helge S. Gaard, sokneprest Anne Netland, sokneprest Sigve Clementsen og prostiprost Eldbjørg Andreassen for gudstjenesten i Vår Frelsers kirke denne kvelden.
Sangere fra Vår Frelsers kantori, blåsere Thomas Sævik og Linda Mattson og organist Goos ten Napel stod for det musikalske. Kirkens frivillige Tore Woll, Ida, Line og Svale Hjortland tjente som henholdsvis klokker og ministranter.

I Stavanger domkirke ble det holdt en tilsvarende gudstjeneste søndag formiddag, og reformasjonsjubileet ble også markert med konserter, arrangement og gudstjenester rundt om i hele bispedømmet.