Teologi til folket

I anledning reformasjonsmarkeringen i 2017 inviterer VID Misjonshøgskolen til åpne og gratis forelesninger. I beste lutherske tradisjon er målet å åpne foredragene for alle interesserte.

I 1517 slo Marin Luther opp sine 95 teser mot avlatshandelen på døren til slottskirken i Wittenberg i Tyskland. Bildet er fra filmen «Luther». Foto: UPI

- Dette vil være forelesninger av allmenn interesse fordi reformasjonen har påvirket vår kirke og vår kultur betydelig, sier Terese Bue Kessel, professsor i praktisk teologi ved VID.

Professor i kirkehistorie, Torstein Jørgensen, og professor i systematisk teologi, Knut Alfsvåg, tar oss gjennom reformasjonen i Tyskland for 500 år siden og hva dette betyr for oss i dag.

Det er ikke nødvendig med påmelding, og forelesningene er gratis.

Program:

15. februar: Luther og reformasjonen i Tyskland

22. februar: Den lutherske kirkens identitet i en økumenisk kontekst

8. mars: Fra dåp til vekst i troens verden

15. mars: Finnes det en luthersk spiritualitet?

22. mars: Luthersk samfunns- og kulturkritikk

29. mars: Luthersk preken og aktuell prekenpraksis

Velkommen til Aulaen, VID Misjonshøgskolen, onsdager kl.18.00-20.00!

NB! For de som ønsker å ta 10 studiepoeng i emnet ‘Reformatorisk teologi’ på mastergradsnivå, se