Trafikkofrenes dag 4. januar

106 personer mistet livet på norske veier i 2017 og 8 av dem ble drept på veiene i Rogaland. Trafikkofrenes dag 4. januar handler om å vise omtanke for de pårørende og de som ble skadd, og minnes de som døde.

Foto: Radio Haugaland

- Trafikkulykker er en «skjult» katastrofe som rammer landet hvert år. Det er en tragedie for de involverte, for familie og venner. Tendensen de siste 10 årene er at trafikkulykkene går nedover, men vi ser svingninger fra år til år, skriver Trygg Trafikk i en pressemelding.

106 personer mistet livet på norske veier i 2017. 8 ble drept på veiene i Rogaland i 2017 og om lag 427 ble skadet. Blant disse viser foreløpige tall pr. 15. desember fra SSB at 24 er hardt skadde. Av de omkomne var tre bilførere, to passasjer, og tre var myke trafikanter. Fem døde i frontkollisjon. Seks var menn og to var kvinner. I aldersgruppen mellom 25-64 år omkom 4 personer. I aldersgruppen over 64 år omkom 4 personer.

Sammenlignet med andre katastrofer, får de som rammes av trafikkulykker liten oppmerksomhet fra det offentlige. Nettopp derfor er Trafikkofrenes dag viktig. Dagen er også en  markering av viktigheten av stadig å prioritere trafikksikkerhetsarbeidet, skriver Trygg Trafikk.

Biskopen inviterer til minnegudstjeneste i Stavanger og Haugesund, i tråd med kirkens tradisjon om å invitere pårørende inn etter store katastrofer. Kirken tilbyr også hjelp gjennom sitt diakonarbeid, med invitasjon til sorggrupper. Kontaktperson: Asbjørn Finbakk: Tlf: 404 05 683.

Program for Trafikkofrenes dag:

Kl. 15.00 - 17.00: Lysmarkering på vei.
Det blir tent en fakkelboks for hver skadet trafikant i rogalandstrafikken i 2017 og satt opp ett kors for hver trafikant som omkom.

Stavanger - Lysmarkering på vei i Hillevåg
Haugesund - Lysmarkering i Karmsundsgaten
Egersund - Lysmarkering i sentrum
Bryne - Lysmarkering i Arne Garborgsveg

Kl. 18.15 - 18.50: Fakkeltog til minne om trafikkofrene i 2017. Fakler blir utdelt før start.

Stavanger - Fra brannstasjonen til Domkirken
Haugesund - Rådhusplassen til Vår Frelsers kirke

Kl. 19.00 - 20.00: Minnegudstjeneste Stavanger Domkirke og Vår Frelsers kirke.
Biskopen inviterer spesielt pårørende etter trafikkulykker og trafikkskadde, familie og venner.

Kl. 20.00-21.00: Kirkekaffe i domkirkekjeller og i menighetshuset ved Vår Frelsers kirke. Alle velkommen!

Arrangører:
Fylkestrafikksikkerhetsutvalget (FTU), Statens vegvesen, Politiet, Trygg Trafikk, NAF, Den norske kirke, Brannvesenet og frivillige organisasjoner.