Jon Erik Strand ble vigslet til diakon

Under lysmessen i Vår Frelsers kirke søndag 10. desember ble Jon Erik Strand vigslet som diakon. - Hele kirka gleder seg med deg! hilste fungerende biskop Anne Lise Ådnøy.

F.v.: Ola Myklatun, Arve Dalby, Asbjørn Finnbakk, Anne Lise Ådnøy, Jon Erik Strand, Rune S. Engedal, Inger-Mette Brommeland og Sigve H. Clementsen. Foto: Privat

Jon Erik Kiørboe Strand fikk søndag sin vigslingstale av fungerende biskop Anne Lise Ådnøy, før han svarte bekreftende under formaning og løfteavleggelse.

Med på selve vigslingshandlingen var, foruten fungerende biskop Ådnøy, leder i diakoniutvalget Ola Myklatun, sokneprest Sigve H. Clementsen, prost Rune Steensnæs Engedal, diakonirådgiver Asbjørn Finnbakk, diakon Arve Dalby og administrasjonsleder i Vår Frelsers menighet Inger-Mette Brommeland. De tre sistnevnte leste opp hver sin tekst til Strand, mens alle deltok ved håndspåleggelse og bønn.

Etter kneling ved alteret og sang fra galleriet, fikk Strand på seg sin skråstola og kunne fra det øyeblikket titulere seg som diakon.

Den første delen av gudstjenesten ble viet lysmesse, med speidere som tente alterlysene og adventskransen med fredslys fra Betlehem. Speidere leste også tekster, og sokneprest Sigve H. Clementsen holdt en preken med fokus på lyset som tvinger vekk mørket.

De siste linjene av fungerende biskop Ådnøys vigslingstale til Strand var følgende:

"Du er vigslet til diakon, til å elske rettferd, og Helligånden innvier deg til glede. Hele kirka gleder seg med deg! Gratulerer med dagen! Vi gir og vi får  -  mer enn vi gir".