Biskop Ivar om "Nåden alene"

- Det handler ikke om troen MIN. Den er - sier Luther - bare en simpel jernring som holder rundt perlen: Kristus selv som kommer med nåde og syndsforlatelse.

- Det viktigste med kirkehuset er møtet mellom Kristus og hans menighet, sa biskop Ivar i prekenen til Hana kirkes 20 års-jubileum. Foto: Perlering av Marianne Anderson

Søndag 27. august holdt menigheter over hele landet første temagudstjeneste i reformasjonsmarkeringen i høst. Denne søndagen feiret også Hana menighet at det er 20 år siden Hana kirke ble bygget, og biskop Ivar Braut deltok på gudstjenesten.

- I dag vil jeg få takke alle dem som gjennom disse 20 årene har vært ansatte, tillitsvalgte og frivillige – men særlig vil jeg i dag takke dere som har vært til gudstjeneste så trofast søndag etter søndag. Det betyr så uendelig mye, sa biskopen.

- Det viktigste med kirkehuset er møtet mellom Kristus og hans menighet. Det opplever vi i gudstjenesten og i det arbeidet ellers i uka som springer ut av gudstjenestens innhold: For her er det tekster og bønn, salmer og preken – og dåp og nattverd. Det er innholdet i ei kirke. Alt kretser om det. Møtet mellom Jesus og hans menighet, innledet biskop Ivar prekenen, som hadde tittelen "Nåden alene".

Her kan du lese hele prekenen.

Hana kirke
Hana kirke, bygget i 1997