Som streif av en englevinge

- Gudstjenesten julaften utfordrer oss til å la sjelen hvile i det som faktisk er: både det vi gleder oss over og det som ikke ble slik vi hadde tenkt, skriver konstituert biskop Anne Lise Ådnøy.

En engel malt av Tweens i Rossabø kirke. Foto: Silje Nesheim Dahl.

Midt i vår milde, våte vinter finnes der en tørst: tørsten etter å kjenne seg godtatt og elsket. Ta imot jule-evangeliet: Gud elsker deg! Jesus er det språket Gud bruker for å fortelle oss det.

Juleevangeliet gir næring til mange spørsmål og stor undring. Evangeliet gir mer, jo ærligere vi nærmer oss. Sannheten er at en fødsel alltid er et under. Når vi feirer Jesu fødsel får vi hjelp til å se at hvert menneskeliv er en gave. Gjennom ditt liv kan Skaperens lys merkes. Vi er aller mest gjennomsiktige når vi er ekte. Det er ikke det perfekte livet som vitner om Gud. Lyset stråler fram gjennom det livet som trenger nåde og lever av kjærlighet.

Englene hører med i julefortellinga. Vår tid har kanskje rom for engler og det overnaturlige? Det viktigste er likevel å våge å være helt til stede i sitt eget liv. Da kan du merke godheten fra et medmenneske, nesten som streif av en englevinge. Da gjeterne i Betlehem ble alene, etter at englene var borte, sa de: Kom, la oss gå og se. Ingen kan leve på andres opplevelser. Gjør erfaringer selv. Sett deg i bevegelse. Gå i kirken. Gud elsker deg som du er. Det har Jesus sagt med hele seg.

God og velsignet jul!

Anne Lise Ådnøy, konstituert biskop