Strålende start på åpningsmarkeringene av Kystpilegrimsleia

2.-3. juni ble den første av fem åpningsmarkeringer av Kystpilegrimsleia arrangert. I glitrende sjø og strålende solskinn fikk dagens kystpilegrimer en smakebit av middelalderens mest brukte vei mot Nidaros.

Marit Synnøve Vea fra Norvegen historiesenter ønsker velkommen til Avaldsnes

- Det er gøy å få lov å løfte fram historien, som vi jo alle er en del av uansett hvilken type pilegrim vi er, sier kulturrådgiver i Stavanger bispedømme, Ragnhild Halle. Hun har vært en av drivkreftene fram mot godkjenning av Kystpilegrimsleia som offisiell St. Olavsvei, og er godt fornøyd med helgas arrangement.
- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra deltakerne, og det har vært strålende vær hele veien. Å reise på denne måten fra Stavanger til Avaldsnes og være ombord i disse vakre båtene har vært en utrolig opplevelse.

Risør 2 var en av tre båter som seilte fra Stavanger til Avaldsnes. Nå fortsetter den mot Nidaros, og blir en del av arrangementene både i Bjørgvin og Møre bispedømme før skuta kommer fram til Trondheim 24. juni og til pilegrimsmesse i Nidarosdomen.
- Det er veldig fint at denne leia er åpnet. Den kan nok trekke en god del folk hvis den blir kjent nedover i Europa. Mange tror at pilegrimene gikk over fjellet, men det var seiling som var det vanlige, sier Karl Wilhelm Nilsen på Risør 2.

- Det viktigste er å være underveis
Ellinor Bryne er leder av pilegrimsutvalget i Stavanger. Hun smiler bredt etter tidebønnen i Olavskirken på Avaldsnes.
- Det har vært helt fantastisk å være med på denne turen, sier hun. - Vi startet på Ullandhaug og gikk til Domkirken. Fra Olavskjeldå og til Domkirken ringte klokkene for oss helt til vi kom fram. Tenk at klokkene ringte for oss!
- Det er viktig å få vise hvor folk dro tidligere, men også å se framover, at vi kan dra mot Olavskirka også i dag. Men det viktigste er å være underveis.
- Hva betyr det for deg å være pilegrim?
- Det betyr at jeg får lov til å være rolig. Å se at Gud har en mening med mitt liv. Jeg ble pensjonist for et år siden, og har alltid vært travel. Nå kan jeg være i ro med meg selv. Selv om jeg har ansvar for andre, har jeg funnet en annen stillhet i meg selv, forteller Bryne.

Del av internasjonalt nettverk
Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal deltok på åpningsturen. Også varaordfører i Stavanger Bjørg Tysdal Moe og Krf-politiker Gunn-Marit Lygre var med på arrangementet sammen med konstituert biskop Anne Lise Ådnøy, stiftsdirektør Jorunn Kraft Vistnes, prost Helge Gaard og mange flere.
Det var fylkeskommunene langs kysten, bispedømmene og riksantikvaren som ble utfordret til å lage Kystpilegrimleia. Fylkesordføreren uttrykte takknemlighet for alt arbeidet som er blitt lagt ned da hun holdt en liten avslutningstale i Avaldsnes kirke
- Det var en stor glede å få åpne denne veien da vi startet i Stavanger i går. Nå er vi her og har fått til dette. Vi er både St. Olavsvei og Europeisk kulturvei. På den måten er vi en del av et internasjonalt nettverk. Takk til kommunene Stavanger, Rennesøy og Karmøy for gjestfriheten! Det er på mange måter kommunene som nå fører dette arbeidet videre, når skal det gjøres operativt som det heter, sa hun, og la til at det var svært naturlig å ende Rogalands-delen av turen på Avaldsnes, der det er funnet spor av kristne helt tilbake til 700-tallet.
- Avaldsnes er Rogalands 1000-årssted. Her er opphavet, her startet kristendommen i Norge. Det er avslutningen vår, men begynnelsen på fortsettelsen langs kysten til Nidaros.

- Blir rikere langs veien
- Vi har et ønske om å styrke identiteten vår langs kysten. Samtidig skal vi som pilegrimer bli kjent med fortiden vår og vandre med ny innsikt inn i framtiden. Det er noe med det å være om bord, og å gå i land, med mennesker som du i utgangspunktet ikke kjenner, Så får du ny innsikt, nye historier og så tror jeg vi blir rikere som mennesker langs kysten og veien, sammen med andre, sa Ege Tengesdal.

På Avaldsnes møtte blant andre Karmøys varaordfører Leif Malvin Knutsen pilegrimsbåtene på kaien på Bukkøy.
- Leia er viktig som en del av alt som skjer her på Avaldsnes. Den er viktig knyttet til ruinene som nå er funnet her etter middelalderkongsgården og som skal gjøres tilgjengelig for folk, den er viktig for den enkelte når leia blir utviklet til vanlig ferdsel, og viktig for Karmøy kommune som en del av utviklingen av reiselivsnæringen her, sier Knutsen.

Til slutt i Avaldsnes kirke leste Solveig Ege Tengesdal en bønn som også ble brukt på Utstein pilegrimsgård dagen før:
Jesus Kristus du er vårt håp
La vår pilegrimsreise lede oss til deg
Du har vandret som oss og kalt oss til å følge etter
La oss leve i tjeneste for vår neste og vandre i de gjerningene du legger foran oss
Gi oss Den hellige ånd så vi tar imot deg og vår neste med åpne hjerter.

Les også: Kystpilegrimsleia opnar