Reformasjon 2017

I 2017 markeres det at det er 500 år siden reformasjonen startet. Da slo Martin Luther opp sine 95 teser mot avlatshandelen, i katedralen i Wittenberg. Under finner du lenker og ressurser til jubileet.

Reformasjon 2017

Martin Luthers protest mot avlatshandel ble en begivenhet som forandret verden. Ved 500 årsjubileet ønsker vi å framheve at arven etter Luther først og fremst er at det viktigste ikke er til salgs:
Frelsen, skaperverket og livet er Guds gode gaver som vi mennesker får ta imot i takk og skal forvalte i nåde.

Sammen med kirker over hele verden vil Den norske kirke markere dette gjennom fire temagudstjenester i landets menigheter høsten 2017.

Nåden alene!  Skaperverket er ikke til salgs! Frelsen er ikke til salgs! Mennesket er ikke til salgs!

Vi vil at denne markeringen skal ha en tydelig økumenisk profil. Markeringen skal  framheve den særegne lutherske gaven til det globale fellesskap av kirker, der også andre har sine store gaver å bidra med.

Stavanger bispedømme ønsker naturligvis også å ta del i markeringen av den lutherske reformasjonen.
Vi oppfordrer menigheter lokalt til å markere jubileet på sin måte, gjerne i tilknytning til etablerte møtepunkt i menighet og lokalsamfunn.
Til arbeidet med dette, vil vi anbefale noen ressurser som er tilgjengelig for prostier og menigheter:

Luther med Latter - en kabaret
Et historisk og humoristisk skråblikk på hva lutherdommen har ført med seg gjennom 500 år i våre bygder og byer. Ryfylke Livsgnist, kjent for reiser i bedehusland og kirkehistoriske spill på Finnøy, ønsker denne gang å sette opp en forestilling i kirker i bispedømmet.  I beste lutherske ånd blir det mye humor. Ja, alt fra folk som sovner under laaange prekener, konfirmanter som besvimer under overhøring, en gal teologiprofessor, kollekturo, og skråblikk på salmestrid og nyere lovsang.
500 år på 90 minutt, med fire formidlere som spiller ulike roller, er historiefortellere og musikere – og går ut og inn av de ulike hendelsene og hundreårene.
Forestillingen er tuftet på historiske fakta, humoristiske vinklinger og musikalsk troverdighet. Med å bruke mye humor, vil også publikum følge ekstra godt med og lære om hva Luther har hatt å si for vår kirke-, kultur- og språkhistorie gjennom 500 år. Denne Luther-kabareten blir derfor en folkelig forestilling, der man verken trenger å være Lutherkjenner eller i den innerste kirkekrets for å få en stor opplevelse.

På sporet av Martin Luther - en tur til Tyskland
Bli med på Luther-tur til Tyskland med besøk på sentrale stasjoner i Martin Luthers dramatiske liv! Turen arrangeres av Ottar Larsen, pensjonert sogneprest,  og Stein Viksveen, tidligere journalist, i tidsrommet fredag 23. juni til torsdag 29. juni 2017. Turen anbefales fordi begge reiseledere har inngående kjennskap både til reformasjonen og til Tyskland.
Dersom pågangen blir stor, kan det bli aktuelt med flere turer.
Alle henvendelser vedrørende turen tas direkte med arrangør.

Foredragsserie - et tilbud fra Norsk Hymnologisk Forening
Med salmen som utgangspunkt presenterer 14 ulike foredragsholdere fra hele landet til sammen 15 ulike foredrag om Luther og reformasjonen.
Menigheter, kirkeakademi, utdanningsinstitusjoner og andre som ønsker, kan bestille ett eller flere av disse foredragene.
Som arrangør betaler man kun for reise og opphold for foredragsholderen.
Honorar dekkes av Norsk hymnologisk forening. Avtaler om foredrag gjøres direkte med foredragsholderen.
For utfyllende informasjon om foredragsholdere med kontaktinformasjon, se vedlegg.

Andre arrangement og ressurser

I tillegg til tilbudene over, jobbes det med flere andre arrangement og ressurser som vi vil informere nærmere om etter hvert, deriblant:

På siden til Den norske kirke og Norges Kristne Råd kan du lese mer om reformasjonsmarkeringen sin historiske ramme. Der finner du også en kalender over det som vil skje i forbindelse med jubileet. Det omfatter gudstjenester, foredragsvirksomhet, kirkemusikk og andre kulturelle uttrykk.