Skuten som ikke gikk ned

Tidlig på morgenen fredag 1. mars ble et av sprinklerhodene på brannanlegget i Mariakirken utløst, og store mengder vann fylte gulvet i teknisk rom i 2. etasje i et av tårnene.

Kirkeskipet fikk vannskader under lekkasjen, men er nå behandlet og er på plass igjen i kirken. Skipet henger midlertidig på venstre side av kirken.

Vannet rant videre ned gjennom vegger og tak – ned til kirkerommet. Der traff det blant annet flere malerier og et gammelt verdifullt kirkeskip som henger i taket. Takket være iherdig innsats fra mange impliserte parter – først brannvesenet, så Akasia og konservatorer fra Salhus, Bergen og Stavanger, har vi klart å minimere skadene. Først intensivt arbeid de første dagene, seinere oppfølging
gjennom 2,5 måneder.

13 - 14. mai gikk konservator Anne Ytterdal over alle kunstverkene og fjernet siste rest av merker fra kalkvannet som rant over bildene – hun kunne konstatere at i og med det arbeidet som nå er nedlagt, vil ingenting av kunsten få varige mén av skaden. Kirkeskipet er behandlet tidligere av ulike konservatorer fra bevaringstjenestene i Salhus.

På veggene bakerst i kirka kan en fremdeles se tydelige spor etter vannet som kom ned gjennom tak og vegger. Der må vi rekalke et område. Dette kan vi først gjøre i høst når vi er sikre på at alt vannet er kommet ut av de 2 meter tykke veggene. Kirkeskipet vil bli hengt opp på sin vante plass når veggene er rekalket. Nå henger det midlertidig på venstre side av kirken.
Gulvet i kirkerommet fikk også mye vann – men siden brannvesenet var så raske med å starte oppsuging av vannet, slapp vi å demontere gulvet. I stedet brukte vi høytrykkstørkere for å tørke opp området under gulvet.

Den endelige gjennomgangen har ikke endret opprinnelig konklusjon på hva som gikk galt den 1. mars. Det var 3 ulike komponenter i det tekniske anlegget som slo feil samtidig. Vi har nå gjort forbedringer som vi mener vil være tilstrekkelig til å sikre oss mot at tilsvarende ting skal skje igjen. Vi er helt avhengig av dette anlegget for å beholde en jevn fuktighet i kirken som sikrer at kunstverkene ikke tar skade.

Brannen i Notre-Dame viste oss også at vi må være forberedt på verre ulykker enn den vi hadde 1. mars. 14. mars hadde vi også en gjennomgang med Bergen Brannvesen sine fagfolk for å diskutere hvordan vi kan sikre de ulike verdiene og gjenstandene dersom en stor brann skulle oppstå i Mariakirken. Vi håper vi aldri vil oppleve det, men føler et stort ansvar for å være
forberedt på mange ulike scenarier. Mariakirken er viktig for svært mange. Det er en nasjonal skatt.

Arne Tveit, Kirkebyggsjef BKF.