Kirketekstiler før og nå

I forbindelse med Bergen kirkeautunnale 2017 ble det holdt en utstilling av kirketekstiler. Den todelte utstillingen viste kirketekstiler fra 1700-tallet og frem til draktreformen, og klær fra draktreformen frem til i dag.

Kirketekstiler før og nå

Sideskipet i Domkirken gav rom til 14 messehagler (kirketekstiler) fra 1700-talet og frem til i dag.

- Tanken bak utstillingen er å vise litt av historien som ligger bak oss når det gjelder bruk av liturgiske klær i Bergen etter reformasjonen. Men vi ønsker også å skape rom for tanker om hvordan denne delen av livet i kirken kan formes i fremtiden, forteller kunsthistoriker Anne Marta Hoff. Hun har sammen med tekstilkunstner Åse Eriksen laget utstillingen som ble vist i Domkirken.

- De liturgiske klærne i Den norske kirken har si egen utviklingshistorie. I denne står draktreformen i 1980 sentralt. Denne er et viktig tema i utstillingen. Samtidig står Domkirken i Bergen no fremfor et nytt kapittel, en anledning til å markere kirkerommet på nytt. Det er et stort ønske at kirken vil få en sårt tiltrengt oppussing og fornyelse både utvendig og innvendig, og at nye kirketekstilar, som en del av dette, kan være med på å gi kirken et løft inn i en ny tid, sier Anne Marta.