Vi vet at det ble bestilt et orgel til Hole kirke fra Peder Christophersen fra Modum i 1799, og vi antar at det er dette orgelet som er bevart.
Stil og byggemåte er typisk for den østnorske skaporgeltradisjonen på 1600- og 1700-tallet, der to kilebelger er plassert i et underskap, mens pipeverket og vindladen hviler oppå i et overskap. Særlig var det området rundt Mjøsa som hadde slike orgel. Peder Christophersen hadde vært på studieturer der, og således finner vi Mjøs-tradisjonen representert i Hole. Christophersen bygget bare fire orgler. De andre vi kjenner til fikk ikke særlig lang levetid, så orgelet i Bønsnes er det eneste som er igjen. Materialet er norsk furu eller gran, med innslag av bjørk.
I Hole kirke var det opprinnelig plassert mot en vegg, med klaviaturet og pipene vendt ut mot kirkerommet. Fasaden ble føyd til senere da orgelet ble snudd i 1840 og flyttet på sidegalleriet. Dette arbeidet var det trolig Anders Gulbrandsen Gomnæs fra Hole-bygda som gjorde. Det kan også ha vært han som føyde til et lite pedalklaviatur og en symbelstjerne.
Hvor fasaden kommer fra eller hvem som har laget den, vet vi ingenting om. Den er svært godt tilpasset, men ornamenteringene kan godt ha vært hentet fra for eksempel en gammel altertavle. Den ser i alle fall ut til å være eldre enn selve orgelet.
I 1893 ble orgelet flyttet fra Hole kirke til Bønsnes kirke. Det ble plassert på galleriet, men her var det trangere plass, og det resulterte i at man satte underskapet ved siden av overskapet. En tid var orgelet ute av bruk, og noen av pipene ble nappet ut og forsvant.
Opp gjennom årene ble det gjort mange reparasjoner, restaureringer og forandringer på orgelet. Ikke alt var like pietetsfullt utført. I 2008 ble det derfor satt ned en orgelkomite for å få til en en helhetlig restaurering. Orgelkomitéen bestod av kantor Grethe Ulversøy (leder), Johannes Fabini, Paul Ullern og Per Nøsterud.
I løpet av høsten 2009 og våren 2010 ble orgelet restaurert ved Brødrene Torkildsens Orgelbyggeri. Ansvarlig orgelbygger for prosjektet var Jann-Magnar Fiskvik. Konsulent var Stein Johannes Kolnes. Ved denne restaureringen ble orgelet tilbakeført til så nær som mulig slik det var da det ble bygget på slutten av 1700-tallet, men med pedalklaviatur, symbelstjerne og fasade som kom som tillegg i 1840.
Orgelet ble tilbakeført til den opprinnelige disposisjonen:
Gedackt 8´ (delt i diskant og bass)
Fløyte 4´
Octav 2´
Sedecima 1´
Mixtur 3 fag (delt register)
Krumhorn (delt register, bass og diskant)
Tremulant
Anhangspedal
Principal 4´i prospektet ble koblet fra, ettersom vindladen ikke var bygget for å forsyne orgelet med så mye luft som den trengte. Da kunne også prospektet løses fra resten av orgelet, og det ble plass til å samle overskapet og underskapet til en helhet igjen. De gamle kilebelgene som var lagret på loftet ble trukket med nytt skinn og gjeninnsatt.
Samtlige labialpiper i tre er opprinnelige (Gedackt 8´,Fløyte 4´ og halve Octav 2´,likeledes pipeblokkene til rørstemmen. Det øvrige pipeverket er rekonstruert med utgangspunkt i boringene i pipebrettet, analyse av fem små bevarte metallpiper og sammmenlignende studium av Toten-orgelet fra 1723 som står på Kirkesamlingen i Norsk Folkemuseum.
Orgelet i Bønsnes kirke framstår i dag som en god representant for sin tid, og er et fint instrument å spille på.
Tusen takk til støttegiverne som gjorde det mulig å realisere restaureringen:
Sparebankstiftelsen Ringerike-Hadeland, fondet Sat Sapienti, Riksantikvaren og Hole kommune