En gang disiplene kranglet om å være størst, tok Jesus et lite barn og stilte det midt iblant dem, la armene om det og sa til dem:
«Den som tar imot dette barnet i mitt navn, tar imot meg. Og den som tar imot meg, tar imot han som har sendt meg. For den som er den minste av dere alle, han er stor. (Luk. 9,48)
Barn og unge er ikke morgendagens kirke. De er dagens kirke.
Fram til siste del av 1900-tallet var skolen en viktig arena for kirkens dåpsopplæring. Slik er det ikke lenger. I RLE-faget (Religion, Livssyn og Etikk) på skolen får elevene kunnskap om kristendom og andre religioner og livssyn, men ikke opplæring til tro og religiøs praksis. FNsbarnekonvensjon fremhever barns rett til åndelig utvikling. Barn og unge har også rett til å få lære om sin egen kulturarv.
Trosopplæringens visjon i Den norske kirke
En raus og tydelig kirke hvor barn og unge får hjelp ti å leve livet i tro, håp og kjærlighet.
Mål for trosopplæringen
"Vi skal utvikle en systematisk trosopplæring som fremmer kristen tro, gir kjennskap til de treenige gud og gir hjelp til livstolkning og livsmestring for aldersgruppen 0-18 år, uansett funksjonsnivå."
(Fra strategiplan for Den norske kirke 2005–2008)
Verdier
TROVERDIG
RAUS
OMSORGSFULL
ENGASJERENDE
NYSKAPENDE
Grunnholdning
Vi deler med hverandre:
TROEN OG UNDRINGEN
KRISTNE TRADISJONER OG VERDIER
OPPLEVELSER OG FELLESSKAP
HÅPET OM EN BEDRE VERDEN