Kongelig besøk i Vestre Borgesyssel Prosti

I anledning Rygge kirkes 900-årsjubileum fikk nye Moss kommune storfint besøk av Hans kongelige høyhet Kronprins Haakon, den 8. september 2020.

Foto: Moss 2020

Kronprinsen ble tatt i mot av Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland, Ordfører Hanne Tollerud og Politimester Ida Melbo Øystese, Øst politidistrikt.
Vertskapet ved kirken var biskop Atle Sommerfeldt, prost Tor Bjørn Andresen Osberg og sokneprest Ingvild Osberg.

Ved inngangen til kirken, etter en trompetfanfare av Stian Omenås, orienterte prosten kort om kirkens historie og bakgrunn for jubileet. Deretter holdt ordføreren en velkomsthilsen og åpnet en billedutstilling i kirken som var laget med bakgrunn i bildene fra jubileumsboken «Arvegull».
Inne i kirken ble kronprinsen vist de vakre bildene og orientert om kirkens mange vakre gjenstander av soknepresten, ledsaget av biskopen og prosten.»

Det ble også gitt anledning til å lytte til vakker orgelmusikk fremført av kantor i Jeløy kirke, Trond Oftung.

Under kan dere lese velkomsttalen til ordføreren,samt velkomstord da kronprinsen besøkte Rygge kirke.

Kontaktinformasjon for Rygge og Ekholt menigheter

Besøskadresse: Rygge kirkekontor, Carlbergveien 6B, 1526 Moss