SAMMEN SOM KIRKE I HELE VERDEN

Kirken i Kina og Hong Kong. Hvordan er det å være kristen i Kina og i Hong Kong?

Foto Areopagos/tekst Torbjørg Refsnes Jørgensen

Nordby menighets misjonsprosjektet er knyttet til Areopagos og Tao Fong Shan Christian Center (TFSCC) i Hong Kong og programmet Fastlandsprestenes Berikelsesprogram Tao Fong Shan, Hong Kong.

Senteret gir støtte, veiledning og utdanning til prester som arbeider i kirker i fastlands-Kina. Midler fra støtte-menigheter gjør det mulig for senteret å finansiere reise og opphold for prester fra fastlands-Kina som ønsker å delta på kurs og retreat ved TFSCC.

Nordby menighets samarbeid med Areopagos startet i 2016 .

I februar 2018 fikk Nordby menighet besøk av en kinesisk prest og en teologisk veilede fra TFSCC i Hong Kong som deltok ved gudstjeneste og kirke-kaffe.

I mars samme år arrangerte Areopagos en studiereise til Hong Kong og fastlands-Kina for samarbeidende menigheter. Fra Nordby menighet deltok spesialprest Sigurd Andreas Bakke og to personer fra menighetens misjonsutvalg. Under oppholdet på TFSCC i Hong Kong ble vi kjent med arbeidet der. Vi reiste videre til to byer i fastlands-Kina. Der fikk vi delta på gudstjenester og i møte  med ansatte og menigheter bli kjent med kirkens arbeid.

Nordby menighet støtter TFSCCs program Fastlandsprestenes Berikelsesprogram Tao Fong Shan, Hong Kong i deres arbeid for å gi  veiledning og utdanning til prester i kirker i Fastlands-Kina.

Det skjer ved forbønn i gudstjenestene, givertjeneste og ved faste kirkeofringer gjennom kirkeåret.

Areopagos informerer menigheten om situasjonen i Kina, arbeidet ved TFSCC og i kirkene i fastlands-Kina. Areopagos deltar ved gudstjeneste i Nordby kirke minst en gang i året.