Åpen kirke og sommerkonserter i hele juli

Ås kirke er åpen i hele juli fra kl. 12-18, og to ganger i uken blir det sommerkonserter .

Vi har engasjert Mari Øen, en talentfull og dedikert ung musiker for å organisere og lede sommerkonsertene. Mari, som er 17 år gammel, har en solid bakgrunn i vårt barnekor, hvor hun har vært aktiv siden hun var seks år gammel. I tillegg til å være en erfaren korist, har Mari en ledende rolle som hjelpedirigent i Ås barne- og ungdomskantori. Hun er elev ved musikklinjen på Ski videregående skole, hvor hun nå går inn i sitt tredje år. Mari vil ikke bare bidra som utøvende artist med sitt trekkspill, men også organisere og samarbeide med andre unge frivillige musikere for å skape varierte og engasjerende konsertopplevelser. Foto: Linda Janson-Haddal

ÅPEN KIRKE
Ås kirke er åpen hver dag i hele juli fra kl. 12-18. Åpen kirke kan være et pusterom i en travel hverdag. Kirkerommet er åpent for alle – uansett bakgrunn. Noen besøkende tenner lys, utforsker kirken, ser på vakker kirkekunst, tar seg en kaffekopp og slår av en prat med en av kirkevertene. Vertene er ikke guider, men vil være tilgjengelige om noen har spørsmål.

SOMMERKONSERTER MED UNGE TALENTER I JULI
I sommer har vi etablert et tilbud med konsertopptredener med unge talenter i Ås kirke. Disse konsertene vil finne sted kl. 17.00 og vare i omtrent 30 minutter.

Konsertene vil bli arrangert to ganger i uken gjennom hele juli måned:

Uke 27

Onsdag 3. juli
-Jakob Køhn (gitar + piano)
- Vilde Vaaje-Kolstad (horn)

Søndag 7. juli

Uke 28

Onsdag 10. juli

Søndag 14. juli

Uke 29

Onsdag 17. juli
-Olav Øen (klarinett)

Lørdag 20. juli
-Vilde Vaaje-Kolstad (horn)
-Stefani Timko- Kobbenes (piano)

Uke 30

Fredag 26. juli
-Joachim Lyse Hørthe (sang)
-Mariel Zharmaine Calico Catungal (piano)

Søndag 28. juli
-Joachim Lyse Hørthe (sang)
-Mariel Zharmaine Calico Catungal (piano)

Uke 31

Mandag 29. juli
-Stefani Timko-Kobbenes (piano)

Onsdag 31. juli
-Olav Øen (klarinett)

MARI ØEN
For å organisere og lede dette konsertinitiativet, har vi engasjert Mari Øen, en talentfull og dedikert ung musiker. Mari vil ikke bare bidra som utøvende artist med sitt trekkspill, men også organisere og samarbeide med andre talentfulle unge musikere for å skape varierte og engasjerende konsertopplevelser.

Målet er å skape en inkluderende og kulturelt berikende opplevelse for lokalsamfunnet og for turister gjennom musikalske arrangementer.

MED STIMULERINGSMIDLER FRA KIRKERÅDET
Kirkerådet har gjennom flere år jobbet strategisk med rekruttering til tjeneste i Den norske kirke. De har derfor satt av midler som skal bidra til å støtte aktiviteter som legger til rette for involvering av ungdom i kirkens yrkespraksiser.

Stimuleringsmidlene fra Kirkerådet bidrar til at menigheter i Den norske kirke legger til rette for at ungdom kan få erfaringer med kirkelig tjeneste og kirken som arbeidsplass. For sommersesongen 2024 kunne menigheter søke om midler til å rekruttere ungdom til og med 20 år til å ha sommerjobb knyttet til menighetens ulike tilbud.

VELKOMMEN TIL ÅPEN KIRKE OG SOMMERKONSERTER I ÅS KIRKE!