Nye kirketekstiler tatt i bruk

I gudstjenesten 9. juni ble nye kirketekstiler tatt i bruk.

Nye kirketekstiler. Foto: Grete Ellingsen Aaby

Det nye prekestolkledet viser en due på en bakgrunn som fanger inn fargene i kirkerommet. Til det framskutte alteret er det laget alterduker i fire forskjellige farger, til ulike faser i kirkeåret.

Tekstilene er utformet av kunstneren Rigmor Bové fra Asker. De er vevet av Marta Kløve Juuhl etter at biskopen hadde godkjent skissene og planene.

Arbeidet med de nye kirketekstiler ble tilskyndet av Ingrid Hauge Lundby i menighetsrådet høsten 2022. Rådet oppnevnte da en arbeidsgruppe som foruten henne, besto av Arne E. Sæther, sokneprest Karoline Astrup og kirketjener Wenke Lykke Bøe.

I juni 2023 vedtok menighetsrådet gruppens forslag og garanterte for finansieringen. Alt inventar i kirken må godkjennes i en nøye prosess. «Søknad om godkjenning av de nye tekstilene sendes etter gjeldende bestemmelser biskopen, via prosten, før videre arbeid iverksettes», som det heter i menighetsrådets vedtak. Nå er altså det hele fullført.

Bildene nedenfor viser (fra venstre):

Den grønne duken ligger foran sokneprest Karoline Astrup. De andre dukene presenteres av Arne E. Sæther, Ingrid Hauge Lundby og kirketjener Kirsti Bryn Lium.

Kunstneren Rigmor Bové fikk blomster for sitt arbeid med de nye kirketekstilene. Her foran det nye prekestolkledet.

En hvit duk ligger i kryss under duken med den aktuelle liturgiske fargen. Det framskutte alteret brukes som nattverdbord. Et fat med druer og brød symboliserer her denne bruken.

Due over due: Prekestolkledet viser en due, symbolet på Den hellige ånd. Duen finnes også under baldakinen over prekestolen og det er en liten due i monogrammet under prekestolkledet.

Kontaktinformasjon for Asker menighet

Asker menighet

Kirkelia 3

1384 Asker