Misjon og menneskeverd i Thailand

Østenstad menighet har helt siden 1983 hatt et misjonsutvalg som har hjulpet menigheten med å rette blikket utover mot mennesker som trenger vår bistand og forbønn. Siden 2010 har Østenstad menighet hatt en misjonsavtale med Normisjon og støttet et stadig voksende misjonssykehus i Okhaldhunga i Nepal. Nå var tiden inne for å etablere et nytt prosjekt, og valget falt på Det norske misjonsselskapet (NMS) sitt arbeid i Thailand.

Misjon og menneskeverd i Thailand

Hva er vi med på i Thailand?

FOREBYGGING AV MENNESKEHANDEL: Thailand er et av landene med mest menneskehandel i verden. «Sterke og trygge familier» er et prosjekt som har som mål å sikre barns rettigheter, forebygge menneskehandel og styrke familier. Den evangeliske lutherske kirken i Thailand (ELCT) har stort fokus på menighetsdiakoni. Det arbeides for at menighetene skal ta en aktiv rolle for å bedre livsvilkårene for de som bor i kirkens nabolag.

STØTTE TIL FATTIGE BARN OG UNGE: Lovsangshjemmet er en barnehage i et område i Bangkok som er preget av store sosiale problemer; fattigdom, splittede familier, rus og kriminalitet. På Lovsangshjemmet får barna omsorg og trygghet, og de får leke, lære, spise og hvile. Lørdagsklubber i stadig flere ELCT-menigheter gir barn i kirkens nabolag mulighet til å delta i både morsomme og lærerike aktiviteter, og de får et sunt måltid mat. Barn fra fattige familier får støtte til skolegang.

LEDERTRENING OG LEKMANNSOPPLÆRING: Det lutherske seminaret i Thailand (LST) har to program for lekmansopplæring; Frivillighet og Kirkeledelse. Det gis teologisk opplæring på helt grunnleggende nivå, uten forkunnskaper, og det gis stipend til studenter som ønsker høyere teologisk utdanning.

BÆREKRAFTIG KIRKEUTVIKLING OG NETTVERKSBYGGING: Fra å være en kirke med mange misjonærer i ledende stillinger, må kirken i stadig større grad klare seg selv. NMS støtter kirken i prosessen med å skape bærekraftig vekst med lokalt eierskap. Vi bidrar også til organisasjonsutvikling og kompetanseheving på flere områder.

REGENERATIVT JORDBRUK: I nord og nordøst ønsker menigheter å bli mer bærekraftige og selvfinansierte ved hjelp av regenerativt jordbruk. De vil at kirkene deres skal være læringssentre for medlemmer og lokalsamfunn. Økologisk matproduksjon gir mat på bordet og mulighet for inntekt. Behovet for å reise til en storby eller utlandet for å få jobb blir mindre.

Hvorfor og hvordan drives misjon?

Jesu misjonsbefaling (Matt 28,18-20) er utgangspunktet for kristen misjon. Norge har en lang misjonshistorie og Det norske misjonsselskap (NMS) er Norges eldste misjonsorganisasjon, stiftet i 1842 i Stavanger. I dag har NMS følgende visjon: Menneskers møte med Guds kjærlighet skaper forandring i enkeltmennesker, menigheter og samfunn. Sammen kan vi forandre verden.

Ny avtale fra 1. september

Når Østenstad menighet 1. september undertegner ny misjonsavtale med NMS, slutter menigheten seg til NMS-visjonen. Avtalen underskrives i forbindelse med gudstjenesten denne søndagen. Misjonskonsulent Else Storaas Vatne fra NMS deltar sammen med tidligere misjonær Liv Jorunn Koller som blir menighetens misjonskontakt.

MISJONSAVTALEN:

NMS VIL BIDRA MED nyhetsbrev gjennom året. De blir delt på menighetens hjemmeside og på mail. Ønsker du regelmessig nyhetsbrev? Kontakt Misjonsutvalgets leder, Else Marie Fonneløp på e-post: em.fonnelop@gmail.com.

To ganger i året blir det arrangert misjonsgudstjeneste. Da får menigheten besøk fra vår misjonskontakt eller andre som har nyheter fra NMS sitt arbeid i Thailand.

Østenstad menighet har en egen side på nms.no: nms.no/finndinmenighet. Her er historier og informasjon fra Thailand, oversikt over hvor mye menigheten har gitt dette året m.m.

ØSTENSTAD MENIGHET VIL BIDRA MED fem kirkeofringer hvert år. Innsamlingsmålet vil ligge på kr. 80 000 per år. I tillegg vil menigheten be for NMS sitt arbeid i Thailand i gudstjenestene og informere barn og unge i menigheten om hva misjon er.

Kontaktinformasjon for Østenstad menighet

Besøksadresse/postadresse: