Utstillingsåpning og "Livet på Grini" i kulturkapellet

Årets kunstner vendte alltid tilbake til Holmsbu. Anita Greve (1905-1972) levde et omflakkende liv, men tilbrakte somrene i Holmsbu.

Per Vollestad (se bilde) framfører sitt musikalske foredrag om livet på Grini. Årets kunstner i kulturkapellet har tegnet mange av sine tegninger nettopp da hun satt på Grini under andre verdenskrig. Foto: Ina Strøm

Søndag åpner en ny utstilling med Anita Greves bilder i kulturkapellet i Holmsbu.

Anita Greve dekorerte nedre del av prekestolen i Holmsbu kirke med førkristne motiver. I kulturkapellet ved kirken åpner en utstilling med mer av hennes kunst. Anita Greve er årets kunstner i kulturkapellet.

Greve var en av de få kvinnelige kunstnerne i Holmsbukolonien.  Under krigen var hun og hennes mann, Anders Corneliussen, med i motstandsbevegelsen, og ble arrestert i april 1942 på hytta i Holmsbu. Greve ble sendt til Grini, mannen tatt inn til avhør på Victoria terrasse, der han ble skutt av Gestapo.

Tegnet medfanger

Anita Greve ble sittende på Grini under resten av krigen, uvitende om mannens død fram til uka før frigjøringen. I årene på Grini tegnet hun mange portretter av medfanger, med blyant på det hun hadde for hånden av papir eller baksiden på en pappeske eller en konvolutt. Disse tegningene ble vist på hennes første separatutstilling i 1946, og et utvalg blir vist i kulturkapellet.

Etter årene i fangenskap skrantet helsen. Hun tilbrakte vintrene med å reise rundt i sydlige strøk, særlig Tunisia og Hellas. Dette betød mye for hennes utvikling som kolorist. «For meg er fargen alt, og enda er ikke det nok, det må komposisjon til også», uttalte hun. Den kresne fargebruken ble framhevet av mange kritikere.

På somrene vendte Anita Greve alltid tilbake til hytta i Holmsbu. Der var hun et fast medlem av kunstnerkolonien fra til den ble oppløst i 1961, året før Henrik Sørensens død. I Holmsbu malte hun også, og lokale eiere har lånt ut bilder til utstillingen.

Sanger fra Grini

Under åpningen på søndag framfører Per Vollestad sitt musikalske foredrag om livet på Grini. Vollestad er sanger, gitarist og forfatter, og har sunget på en rekke opera- og konsertscener over hele Europa, i USA, Japan og Russland. Han har vært med i musikaler og show på blant annet ærverdige Chat Noir, og han var den første med doktorgrad fra Norges musikkhøgskole. Han har skrevet flere bøker og spilt inn over 30 CD-er.

I 2020 kom "Livet på Grini" ut på Kagge forlag, til strålende kritikker. I denne konsertforestillingen får du høre historiene til noen av de nærmere 20 000 fanger som satt i Grini fangeleir.

-Matmangel, frykt for mishandling, tortur, henrettelser og tysklandsdeportasjon hang over fangene til enhver tid. Det var alltid noen som led, og som fryktet for eget eller andres liv, sier Per Vollestad.
-Samtidig var vennskapet fangene imellom, oppofrelsen, oppfinnsomheten, humoren, og ikke minst sangen også en viktig del av historien om Grini fangeleir.

I konsertforedraget tar Vollestad oss med gjennom Grinis historie, og vi får høre noen av de mange sangene som ble skrevet og fremført av fangene. Noen ble storslagere etter krigen, som Otto Nielsen "Det har vi" og "Kjære lille Toril". Underveis vises illegale tegninger og fotografier fra leiren.

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum. Ønsker du omvisning med Frank Tangen i kunstnerkirken Holmsbu kirke kan du lese mer om bestilling av gruppeomvisning i Holmsbu kirke, eller hvordan du kan få en gratis "kunstpause i kunstnerkirken" en lørdag i sommer.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet