Tett på kunsten i Holmsbu kirke

Pål A. Berg har fotografert kunsten i Holmsbu kirke, og kom tett på penselstrøkene. Søndag åpner en utstilling som viser detaljer ingen kan se fra kirkerommet.

Pål A. Berg jobbet fra stillaser høyt oppe under taket i kirken. Foto: Pål A. Berg.

15 kunstnere fra Holmsbukolonien var i sving da Holmsbu kirke ble dekorert i 1954. De ville gi en gave til lokalbefolkningen som hadde tatt imot kunstnerne siden 1911. I år har arbeidet med å restaurere kunsten startet, og det ble satt opp stillaser i kirken for å undersøke tilstanden. Da fikk Pål A. Berg oppdraget med å fotografere kunsten, og han gikk tett på med kameraet.

-Mens stillaset likevel stod i kirkerommet fikk jeg noen dager til å rigge meg til med lysutstyr, fargekort, solid stativ og kamera. Møysommelig arbeidet jeg meg fra maleri til maleri og tok bilder, forteller Berg.

Krevende lyssetting
– Det første jeg måtte gjøre var å foreta et dypdykk i hvordan man lyssetter kunst for å kunne fotografere. Jeg snakket med et par av landets fremste eksperter på området, og fikk mange gode råd. De syntes det var veldig flott og spennende at vi skulle fotografere kunsten i Holmsbu kirke, og kom med veldig spesifikke råd om hvilket lysanlegg jeg burde ha for et slikt prosjekt.

– Det som overrasket meg mest var at når jeg lyssatte maleriene og tok bilder. så jeg maleriene for første gang. Alle farger og detaljer kom tydelig fram. Alle penselstrøk fra kunstnerne var så tydelige. Jeg har gjort det samme med Caravaggios kunst i italienske katedraler, men her stod jeg i Holmsbu kirke og var ganske satt ut.

Berg nevner spesielt Kåre Øijords malerier på dørene inn til kirkerommet:

- Alle går ut og inn de dørene. Men har du stoppet opp og sett på motivene noen gang? Dørene var veldig krevende å lyssette riktig, og det gikk med mange timer for å få det til.

Høyt over hodet på publikum i kirken henger Henrik Sørensens maleri i korbuen, «Det nye Jerusalem».

- Dette er maleriet de fleste kjenner og kanskje forbinder med Holmsbu kirke. Men det å kunne stå 30 cm fra maleriet og fotografere Sørensens penselstrøk var fantastisk.

Pål A. Berg tok rundt 1100 fotografier. På utstillingen som åpner i kulturkapellet ved kirken på søndag, er 19 bilder valgt ut og printet på aluminiumsplater. Utstillingen er åpen også helgen etter.

Foto også utendørs
Samtidig åpner en utendørs fotoutstilling ved kulturkapellet, der Pål A. Berg også er en av de seks fotografen:. «Gi oss en drøm vi kan tro på. En fotoutstilling om diakoni». Seks diakonale organisasjoner har samarbeidet om et fotoprosjekt med sterke historier, og forfatter Lars Saabye Christensen har skrevet en salme til utstillingen. Utstillingen har tidligere vært vist på Rådhusplassen i Oslo og under Olavsfest i Trondheim, og den skal etter Holmsbu vises i Bodø, Europeisk Kulturhovedstad 2025.

Under åpningen søndag deltar ordfører Lene Conradi, og det blir musikalske innslag med Jan Berthelsen, obo og Tatiana Kapustina, piano. Det er forhåndssalg av billetter til åpningen, siden det er begrenset plass i kulturkapellet.

Denne utstillingsåpningen er en del av sommerprogrammet i kunstnerkirken og kulturkapellet i Holmsbu. Årets tema er En sommer med håp.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet