Ubesvarte spørsmål i kulturkapellet

«Jobs bok – et spørsmål om rettferdighet» er temaet for forestillingen i kulturkapellet søndag 23. juni. Forteller Helga Samset dukker ned i noen av livets største spørsmål.

Helga Samset borer i en sterk historie på årets lyseste dag i kulturkapellet. Foto: Pål A. Berg

- Jobs bok er en skjønnlitterær fortelling i Bibelen som handler om mannen som hadde alt og mistet alt. Så enkelt, så håpløst, sier forteller Helga Samset, som på søndag har alliert seg med professor Terje Stordalen.

- Teksten er ikke så vanskelig å forstå som mange vil ha det til. Et kjapt resymé: Job er drømmefyren du lett kan misunne. Han er styrtrik, alle liker ham, han har haugevis av barn og plettfri helse. Han er så suveren at Gud selv skryter av ham. Og da Satan mener at Job ikke er fullt så fabelaktig som Gud vil ha det til, slipper Gud Satan til. Dermed mister Job alt. Barna, dyrene, alt han eier, helsa. Til slutt hater han livet sitt og vil bare dø. Han føler seg totalt sviktet av både Gud og mennesker, og han finner seg ikke i det.

- Det er et kraftig innhold, sier forteller Helga. Og alvoret er tett på livet: Hvem skal ta ansvar for lidelsen vår?  Lar Gud det onde skje? Jobs bok borer hardt i de ubesvarte spørsmålene.

Forsker på Job
Helga Samset er den første fortelleren i Norge som har fått Statens kunstnerstipend. Hun opptrer mye for barn i Den kulturelle skolesekken, men har også flere forestillinger for voksne, ofte basert på materiale fra Bibelen.

Professor i teologi Terje Stordalen har oversatt Jobs bok fra hebraisk til norsk. Han har forsket på Jobs bok hele livet, og blir aldri helt ferdig med teksten. I samtale med Frank Tangen og Helga Samset vil han si noe om hvordan fortellingen ble til, hvordan den er blitt forstått opp gjennom historien, og hvordan den brukes i dag.

Glad i Holmsbu
Forteller Helga har en siste ting på hjertet:

- Ved siden av at vi er veldig glad i Det gamle testamentet, har professor Stordalen og jeg mer felles: Vi elsker Holmsbu begge to! Terje var her mye da han var liten, og jeg har blitt glad i stedet i voksen alder. Holmsbu er det fineste av Sørlandet uten lang reisevei, og lyset her overgår alt. Jeg har opptrådt i kulturkapellet før, og vet at det har et lydhørt og våkent publikum. Det trengs. Når vi kommer dit med en såpass mørk fortelling, er det godt å vite at det skjer på årets lyseste dag!

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum. Ønsker du omvisning med Frank Tangen i kunstnerkirken Holmsbu kirke kan du lese mer om bestilling av gruppeomvisning i Holmsbu kirke, eller hvordan du kan få en gratis "kunstpause i kunstnerkirken" en lørdag i sommer.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet