Leievilkår kirkerom

Før kontraktinngåelse og før innsending av søknadsskjemaet:

Kirkebygget – for vår tro og til Guds ære

i Slemmestad og Nærsnes menighet:

Generell informasjon rundt et leieforhold:

• Interesserte leietakere søker om utleie via elektronisk søknadsskjema.
  • Kirkerommet behandles forsvarlig og med respekt.
  • Programmet må godkjennes før kontraktinngåelse.
  • Det skal avtales omfang av leieavtalen inkl. billettsalg, honorar, osv.
  • Leietakerne skal ta hensyn til lokalmiljøets intensjoner.
  • Kirkebygget er egnet til arrangementer som tjener det kristne budskap, jfr. Forskrift om regler for bruk av kirkene §4. Kirkebygget er hovedsakelig ment til gudstjenester, diakoni, omvisninger e.l.,  §7, men det er også åpent for andre kirkelige og kulturelle arrangementer. Konserter (instrumental og sang), korøvelser, danseframføringer, teater, utstillinger med bilder eller kunstverk eller annet lignende arrangement kan gjennomføres i kirkerommet.
  • Menigheten stiller fast med kirketjener ved arrangementer i kirkerommet. Dette inngår i leieprisen.
  • «backstage»-bruk, inkl. utstyr, rigging, oppvarming av kirkerom, og tid må avtales med kirketjener.
  • Nøkkelhenting (nøkkelboks) og levering avtales i god tid før arrangementet med daglig leder.

Om kirkebygningen:

• Stoler er ikke fastmontert og kan flyttes, men disse må settes tilbake der de stod etter arrangementet.
  • Installerte installasjoner, utført av menigheten, kan ikke flyttes elle tas ned (for eksempel juletre, bønnekroken osv.).
  • Publikumskapasiteten til lokalene er 153 sitteplasser. Det er plass til totalt 180 personer i lokalene. Leietakeren har ansvar for at kapasiteten ikke overskrider dette, og at sikkerhetsmessige hensyn ivaretas.
  • Det kan ryddes plass til 10 rullestolbrukere (5 på hver side).
  • Det er toalett og handicaptoalett i kirkestuen.
  • Hovedinngangen er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Utøverareal er området mellom stolene og prekestolen, eller langs sideveggen med flygel (avhengig av plasseringen på stolene).
  • Rommet har god akustikk for musikk.
  • Info om kirkens siktlinjer: Helt åpent. Ingen hindringer.
  • Inventar og utstyr skal ikke flyttes. Alt inventar og utstyr skal behandles med stor aktsomhet. Installasjoner som oppheng, sikringer m.m. er ikke tillatt.
  • Tenning av stearinlys skjer kun i avtale med kirketjener eller andre fullmektiger.
  • Det er ikke lov å bruke røykmaskin.
  • Hvis leietakeren stiller med egne brannvakter, må disse få opplæring. Kontaktperson for opplæring i menigheten er kirketjener. Avtal tidlig nok et møte for opplæring. Det signeres en protokoll. Hvis det brukes brannvakter fra menighetens ressurs, skal disse ha gratis inngang til arrangementet.
  • Gjeldende branninstruks er del av utleiekontrakten.
  • Rømningsveier må være fri. Publikum skal informeres før arrangementet hvor de finnes. Dette er leietakerens ansvar.
  • Det finnes flygel i kirkerommet.
  • Bruk av instrumenter, som orgel, flygel o.a. skal avtales med menighetens organist/kantor.
  • Fotografering innvendig til kommersiell bruk, skal godkjenning av daglig leder. Leietaker har ansvar for samtykke fra fotograferte personer.
  • Ekstra lysinstallasjoner og ekstra oppsett av miksepult e.l. krever en avtale med daglig leder.

Tekniske forutsetninger

• Varmestyring: Kirketjener håndterer varmestyring i kirkerom etter behov.
  • Tilgang til sikringsskapet har kun autoriserte personer. Kirketjener er kontaktperson.
  • Det er ingen miksepult i kirkerommet.
  • Kirkerommet har lerret til fremvisning. Leietaker må selv stille med PC.
  • Kirken har teleslynge.

Andre forutsetninger ved bruk av kirkerommet:

• Leietakeren skal se til at ledsager med ledsagerbevis får gratis inngang på arrangementet.
  • Det er ikke lov å servere alkohol.
  • Det er ikke lov å servere mat og drikke.
  • Stemming av orgel/flygel eller piano skal avtales med kantor/organist i menigheten. Evt. kostnader som ligger utenfor den vanlige, regelmessige stemmingen, belastes leietakeren.
  • Blomsterblader, ris eller lignende skal ikke kastes/strøs i eller foran kirken.
  • Kirkeklokkeringing er kun tillatt under særskilt avtale med soknepresten i menigheten.
  • Det er svært begrensede parkeringsmulighet foran kirken. Det finnes 4 HC-plasser foran kirken. Alternative parkeringsmuligheter i nærheten: Rortunet kjøpesenter, Kiwi, og (kun ved helg/kveld) Slemmestad Barneskole/Barnehage.
  • For trilling av store elementer anbefales å bruke hovedinngangen, med rampe.

Annonsering

• Leietaker er ansvarlig for annonsering.
  • Hvis det er ønsket å publisere i menighetens kanaler, bes kontakte daglig leder.

Priser

• Ved utleie med billettsalg beregnes 15 % av billettinntekter, minimum kr. 1950,- per arrangement.
  • Ved utleie uten billettinntekter, minimum kr. 1950,-.
  • Ved utleie av kirke til enkeltstående øvelse/korseminar etc.: kr. 1950,-.
  • Kirketjener som brannvakt, 1500,-.

Daglig leder har anledning til å avgjøre hvilken kategori søkere tilhører dersom det skulle være tvil om dette. Samme gjelder andre avtaler.

Ved slutten av leieforhold

• Kirkebygg, inn- og utenfor, skal forlates ryddig og rent etter leieforhold.

• Leietaker forplikter seg til å fylle ut et oppgjørsskjema, som er forberedt av utleieren, og legges ved kontrakten. Den sendes på e-post til daglig leder, utfylt og signert, senest i løpet av tre påfølgende arbeidsdager. Inntektsdelen, som i henhold til kontrakten er avtalt med utleieren, skal sendes senest to uker etter fakturering.

Kontaktinformasjon for Slemmestad og Nærsnes menighet

Slemmestad og Nærsnes menighet