Påskefeiring på en annen måte!

Det ble annerledes i år. Det gikk an å få med seg påskesang og påskehilsen og kirkeklokker fra Vardåsen kirke.

Påskefeiring på en annen måte!

Ja, hvordan kan vi da feire påske? For påske må feires! Alt som skjedde i påsken, påskens mysterium og påskens grensesprengende evangelium og nåde: Kirken ble nettopp til fordi noen møtte Jesus etter hans død og begynte å fortelle om at Han lever. Kvinnene ved graven var de første, og det har nådd oss også. De fortalte om at han som var død er blitt levende igjen! Kirken er til for å feire dette og vitne om dette. Jesus lever og kommer oss i møte i dag.

Derfor feirer kirken påske, også når vi ikke kan samles i kirkene våre. «Sammen med din menighet i himmel og på jord vil vi tilbedende synge». Snart skal det skje igjen at vi kan være sammen for å feire gudstjeneste og nattverd. Men allerede nå er vi med i sangen og gleden og feiringen av at Jesus er her,- midt iblant oss. Han er her nå, midt i en verden og ei tid som kjennes uviss og truende. Så la oss synge og be og høre fortellingene om påsken. La oss feire påske. Der vi er, sammen med alle de andre, i det usynlig fellesskapet av mennesker som tror på Jesus, den oppstandne! Påsken er IKKE avlyst! Den er her for å berøre oss med Gudsnærvær, fred og forsoning, trøst og håp.

Når vi i år er utfordret til å feire påske på en ny måte, med stengt kirkebygg og med forbud mot å samles i større grupper – kan vi kanskje gjøre noe av dette:

• Bruk tid og stillhet til å fordype deg i påskens fortellinger. Følg gudstjenester på TV og radio, få gode tips på hjemmesider og facebook-sider. Hver dag deles det minst en andakt! Følg med i kirkens tekstrekker og les søndagens tekster i en bibel du har i huset!
  • Bruk tid på å be der du er. Tenn et lys hjemme og lag din egen lille kirke. Lyset du tenner minner deg på Kristi nærvær. Du er ikke alene. Du kan også be for hus og hjem, bedrifter og institusjoner når du er ute og på din daglige luftetur. Du kan be for noen av dem du tenker på og som du ofte møter i kirken.
  • Du kan legge turen om kirken på helligdagene. På påskedag kan du høre klokkene som kimer inn påskefesten påskedag kl. 10-11, og kanskje noen er der rundt kirken og synger påskens sanger. Turen til din lokale kirke er den viktigste pilegrimsturen du gjør hver søndag! Det døgnåpne rommet ved kirkens inngang kan du også besøke!

Med påskeliljer og påskelys blir du en del av det store usynlige fellesskapet omkring Han som vi feirer i påsken: Jesus, verdens lys. God påske!