Å be i coronatider

Kirken er et sted for å be. Du kan komme innom når det er Åpen kirke eller gudstjeneste og tenne lys og be. I bønnen nedenfor kan du finne momenter som det er fint å be om i disse dager.

Å be i coronatider

Bønn i coronatider

Kjære Gud, vår Far i himmelen:

Vi ber for vår verden og for vårt land. Vi ber for alle som lider nå, for alle som er urolige og redde. Vi ber for alle som står midt i det med sykdom, med smerter, eller med sorg og savn. Bring helbredelse og trøst til alle syke og døende på sykehus og til dem som dør i isolasjon i egne hjem.

Vær nær alle isolerte og alle i karantene, vær nær alle barn, unge, voksne og eldre som har mistet sine trygge steder i hverdagen. Vær nær hos alle som er ensomme og ikke har så mange å snakke med.

Vi ber om trygghet og vern for alle som jobber på sykehus med å lindre smerte og bringe helbredelse til de syke. Velsign alle helsearbeidere, de som jobber for å redde menneskeliv og med å hjelpe alle dem som har det vondt. Vern dem mot smitte og gi dem tålmodighet i en svært krevende arbeidssituasjon.

Vi ber for medisinske forskere som prøver å finne botemidler og vaksine mot viruset som sprer om seg. Gi dem å lykkes i sitt arbeid, så vi kan få varig vern mot smitte og sykdom.

Gi klokskap og visdom til alle med viktig lederansvar og som tar krevende avgjørelser i en spesiell tid, statsministre, helsefaglig ledelse, kommuneledelse og alle andre med samfunnskritiske oppgaver.

Vær nær alle som er redde for sine jobber, bedrifter og arbeidsplasser.

Hjelp alle som mister jobbene sine i disse tider og har en usikker økonomisk situasjon. La dem få hjelp og finne løsninger på sine økonomiske bekymringer.

Vær også nær alle som rammes av kriser og konflikter som ikke når avisenes forsider. Se til alle hjemløse og flyktninger.

Hjelp oss til å stå sammen i denne tiden. Gi oss ro, utholdenhet og solidaritet med hverandre.

I dag ber vi for…(her kan følge navn eller andre bønneemner, eller stille bønn)

Kjære Gud, ta imot våre bønner. Du som er vårt vern og vår styrke: Forbarm deg over oss. Amen.