God sommer!

Sommeren står for døra med forhåpentligvis en god porsjon sol og varme og andre opplevelser enn resten av året her oppe i det kalde nord. Vi hadde jo en forsmak på sommeren i mai og mange lurer nok på hvordan denne sommeren blir.

Sommer på Hestnes gravplass.

Av Arne Espeland

I kirkesammenheng går vi inn i en periode med mindre aktiviteter. På Eigerøy har vi den siste gudstjenesten før sommeren 16. juni og den første etter sommeren 25. august. Gudstjenester blir feiret i andre kirker i Dalane i løpet av sommeren. Dersom det ikke er gudstjeneste en bestemt søndag i løpet av sommeren i den menigheten den enkelte hører til i, er sommeren en god anledning til å besøke gudstjenester i andre menigheter både lokalt og ellers i Norge og andre steder i verden.

Søndag 9. juni ble det arrangert pilegrimstur med start ved Egersund kirke og slutt ved Ogna kirke. Kystpilegrimsleden går fra Egersund til Trondheim og Nidarosdomen. Vi har blitt minnet om dette da kronprinsesse Mette Marit var på besøk og under visitasen til biskopen. I denne sammenhengen slår jeg et slag for å ta turen innom Utstein Pilegrimsgard og Utstein Klosterkirke i løpet av sommeren. Det er åpen kafe, med oppstart 1. juli, hver dag fra 12 til 16 på Pilegrimsgarden og middagsbønn i klosteret 13 hver dag. Det er også mulig å overnatte på Pilegrimsgarden.

Det går an å se på livet som en pilegrimsreise fra vugge til grav der vi har både en indre modningsreise og en ytre og synlig reise. Uansett er det fint å tenke at vi er undervegs og at vi har noe å strekke oss mot. Det er fort gjort å bruke for mye tid på det som ligger bak oss, det vi ikke kan gjøre så mye med. Vi kan selvsagt ikke glemme fortiden, men det går an å legge mer energi i vandringen videre.