Pilegrimsvandring - underveis - på vei mot et mål

Vi går for Skaperverket, mellom Egersund kirke til Ogna kyrkje er første etappe av Kystpilegrimsleia. Bli med på vandring langs den første etappen av Kystpilegrimsleia søndag 9. juni, i tilknytning til Skaperverdens dag og Verdens miljødag (5. juni).

Egersund kirke er startpunkt for pilegrimsvandringen mellom Egersund-Ogna kommende søndag.

Av Marit Fimland

Turen går for det meste langs den gamle Jærbanen og langs Vestlandske hovedvei. Dagen starter med Ord til pilegrimen ved nøkkelstedet Egersund kirke, friluftsgudstjeneste ved Hellvik bedehus, og felles avslutning ved ankomst Ogna kyrkje. Etter gudstjenesten på Hellvik før videre avgang blir det grilling, saft og kaffe.

Det går an å bli med på bare deler av turen (Egersund – Hellvik eller Hellvik – Ogna). Det blir tid for både fellesskap og refleksjon, og flere stopp underveis, samt to kortere etapper med stillhet, i tillegg til matpauser.

Påmelding er ikke nødvendig, men ta med mat og drikke, og tilpass klær etter vær og vind. Deler av løypa går gjennom litt terreng (fra Lunhulen på Hellvik til Spjødånå ved Den Vestlandske hovedvei), så sko som tåler litt gjørme er en fordel.

Arrangementet er et samarbeid mellom Egersund menighet og pilegrimskomiteen i Jæren prosti. Sett av datoen, og bli med!

Viktige tidspunkter
Ankomst tog Egersund 10:05
Ord til pilegrimen utenfor Egersund kirke 10:35
Avgang Egersund kirke 10:45, avgang Eie 11:07
Ankomst Maurholen 12:45
Ankomst Hellvik stasjon ca. 13:45
Friluftsgudstjeneste ved bedehuset 14:15
Avgang bedehuset 15:15
Felles avslutning ved ankomst Ogna kyrkje
Første tog til Stavanger går 18:32.
Tog til Egersund 18:50