Skaperne- og stemmene bak Ravnakjerkå!

De siste to årene har tre små skapninger lekt seg i kirken. Ravn, katten Kim og Elsa mus har gledet publikum over flotte kulisser, til livlig musikk, og for ivrige unger i alle aldere. Nå har de hatt sin siste forestilling med dukketeateret, og vi har tatt et prat med forfatteren av «Ravnakjerkå» Siv Grethe Bøhn-Pettersen.

Siv Grethe Bøhn-Pettersen, Ann Jensen, Astri Svanes Haug og Beth Elin Byberg har gitt liv til dukketeaterstykket Ravnakjerkå i Egersund kirke.

Av Stine Wium Jakobsen

Hvordan kom du på å skrive dukketeaterstykket Ravnakjerkå?

På kirkekontoret har de store kaffekopper når man stikker innom for en prat. Og kreative tanker kan fort dukke opp. Elin Wood (daglig leder) hadde en tanke om dukketeater for barn, til Egersund kirkes 400 års jubileum i 2023, en gang jeg var innom for en drøs. Det hørtes jo utrolig gøy ut.

Men hva slags dukkefigurer skulle det være? Under en tur kom jeg plutselig på at jeg hadde illustrert et gammelt sagn i Dalane Tidende som omhandlet en ravn og Egersund kirke. Sagnet forteller om hvorfor kirka ble bygget der den står i dag. Denne historien diktet jeg videre rundt, og skrev inn to andre karakterer i tillegg til ravnen, nemlig Elsa mus og katten Kim.

Hva har vært det kjekkeste med å jobbe som dukketeater… general?

Jeg får litt neller når noen kaller meg prosjektansvarlig eller dukketeatergeneral. Jeg påtar meg gjerne å skrive stykke, lage dukker og kulisser og rekvisita og sånt, men det er å være team jeg liker. For det blir ikke dukketeater før man er et godt team. Og det blir man fort med dyktige damer som barnehagelærer Ann Jensen, menighetspedagog Astri Svanes Haug og musiker Beth Elin Byberg med på laget. Alle har i tillegg en god porsjon fantasi, interesse og innlevelsesevne. Jeg tror man må like å leke litt, og det gjør vi alle.

Har dere støtt på noen utfordringer på veien?

En utfordring har jo vært å få plassert- og sette opp kulisser på en fornuftig måte. En gammel kirke er ikke akkurat utformet med tanke på teater. Men det ordnet seg med gode løsninger fra Mannfolkklubben i Eigerøy arbeidskirke som stod for snekringa. Den andre store utfordringen for meg var lyd og musikk. Ikke visste jeg hva som bodde i byens organist! For det ordnet seg på beste måte med Beth Elin Byberg med på laget. Hun er profesjonell musiker og komponist. Hun har lydsatt og komponert musikken til hele dukketeateret og også vært til utrolig god hjelp med dramaturgien når vi satte i gang å øve.

Hvordan har responsen fra publikum vært?

Vi har fått mange gode tilbakemeldinger, og det er utrolig kjekt! Vi valgte oss ut hovedsakelig tredje trinn for skoler i jubileumsåret. Pluss at vi hadde barnehager og andre grupper. Så spilte vi også forestillinger på høstmarken og under julebyen. I år har vi samarbeidet med Den kulturelle skolesekken, og spilt for 2. trinn på skolene i byen, pluss noen andre grupper denne gangen også. Så vi har feiret videre nå i år også kan du si.

Vi i dukketeateret synes at det er kjempeflott å kunne invitere barn på besøk i byens eldste hus. Et hus der folk har vandret inn og ut av de dørene i 400 år med hele livene sine, både til feiring og i sorg og på helt vanlige dager, og nå får vi tilbringe mye tid her.

Etter forestillingen deler vi den besøkende gruppen i tre. Da får gruppe én lage en ting, gruppe to får se seg rundt i kirka nede og gå litt på jakt, og gruppe tre får en rundtur opp på øverste galleri og lære litt historie om kirka og gjennom orgelet. Så roterer vi. Til sammen i fjor og i år har vi spilt forestillinger for over 1100 besøkende.

Får vi se mer av ravnen, katten Kim og elsa Mus fremover?

Jepp, vi jobber med en plan, så det kan fort skje. For vi i dukketeateret synes det er helt spesielt å få bruke den gamle ærverdige kirka vår og invitere til nye gode stunder for besøkende.