Takk for meg, Eigersund!

Ordet «biskop» kommer fra gresk og betyr en som ser seg rundt og har tilsyn med. Visitas er biskopens besøk i lokalkirker.

Foto: Stine Wium Jakobsen

Av Anne Lise Ådnøy

I løpet av ei uke med ganske tett program vil biskopen oppmuntre folk i menighetene til fortsatt godt arbeid og lytte til det som er utfordrende. Jeg er opptatt av balansen mellom lokalt særpreg og identiteten som lokalmenigheter i Den norske kirke.

Etter mange visitaser rundt om i Rogaland, har jeg sett at hver menighet har sin personlighet. Den preges av historien, av bygg og omgivelser og selvfølgelig av folkene som er der. Å få være seg selv er viktig for både folk og menigheter.

Samtidig er alle Den norske kirkes menigheter del av en stor og sammenhengende organisasjon, som også skal sette sitt preg på den enkelte menighet. Sammen er vi både store og sterke, faktisk er kirken den største organisasjonen i sivilsamfunnet! Derfor er det viktig å ha gode relasjoner til andre aktører som for eksempel kommunen og bedrifter.

På AKS lærte jeg om et viktig arbeid bygget på de samme verdiene vi som kirke står for. Langs Kystpilegrimsvegen er steinbenken nå en kjærkommen hvileplass med særpreg.

Kommuneledelsen bød på samtale og lunsj på lekteren og i strålende sol.

Jeg har vært i tre ulike kirker og tre ulike menighetsråd. Her er folk med hjerte for bygd og by. Så flott å ha dedikerte frivillige! Helleland, Eigerøy og Egersund har også et fellesråd som jobber på tvers av soknegrensene og som er et viktig bindeledd til kommunen.

I staben skjer det mye kreativ «samskaping» til glede for folk i Eigersund og til Guds ære.

Jeg er fylt av gode opplevelser, mer kunnskap og nye venner.