Mørket og fargerike følger

To år. Det er få dager siden det var to år siden terroren igjen rammet oss i Oslo. Da våknet vi til grufulle nyheter fra Oslo. Denne natten var terror målet å ramme skeive. To år siden, to personer ble drept og 23 skadet. Dette er noe som skulle komme til å prege oss alle, og for noen i større grad enn andre.

Et Pride flagg med en sterk beskjed, lagt over blomsterhavet som oppsto etter 25. juni 2022 i Oslo. Foto: Ivar Barane

Av Annette Riise, diakoniarbeider

Vi er nå i slutten av juni måned, som ofte blir omtalt som «Pride-måneden». Her i Dalane og Egersund skal vi selvsagt også feire Pride. Det skjer i dagene fra torsdag 29. august til lørdag 31. august. Der er det mye kjekt på programmet, både for store og små.

I Egersund menighet støtter vi opp om dette, og vi inviterer nok en gang til Regnbuemesse i Egersund kirke lørdag 31. august. Dette er i forkant av paraden. Varmt velkommen skal dere være alle sammen.

Det er en debatt rundt Pride og hva man støtter ved å delta. Pride-bevegelsen lever uavhengig. Det som startet som et opprør mot diskriminering og voldsutøvelse mot homofile i 1969, har utviklet seg til å være en frihetsbevegelse. Fortsatt er det mange skeive som blir utsatt for vold og hets, diskriminering og mange føler seg ikke trygge ute blant folk.

Nå er det som sagt to år siden terrorangrepet rammet oss og er det største nyere eksempelet på grusomme voldshandlinger mot skeive, og fortsatt er det mange som kjenner på stor frykt for å åpent vise sin kjærlighet på offentlige steder.

Hvorfor feirer vi så Pride? Ledelsen i Skeivt Kristent Nettverk skriver i en kommentar i Vårt Land 6. juni om nettopp dette hvorfor kristne feirer Pride. Her skriver de om hva som skjer i Pride-feiringer – om at når en står sammen med mange andre i glade parader, når en ser regnbueflagget vaie og kirkene ringer inn til regnbuemesse – da kjenner en på samfunnets anerkjennelse og solidaritet, og en føler seg trygg.

Pride er en folkefest som samler mennesker for å feire kjærligheten. Det er helt frivillig å delta, og det er frivillig å la være. På denne bakgrunn anser vi det som naturlig at Egersund menighet som ønsker å være en trygg menighet å delta i Pride og ønsker velkommen det mangfoldet og feiringen av kjærlighet, som er festens grunnholdning.

Den terroren som rammet oss for to år kan aldri få lov til å vinne. Kampen for skeives rett til å leve trygge og gode liv fortsetter. Kampen for et liv uten frykt. For et liv uten hat. For et liv uten diskriminering. Det er noe vi aldri vil gi etter for. For størst av alt er alltid kjærligheten.