Johannespasjonen fremføres med orkester og kor dirigert av Marit Tøndel Bodsberg Weyde.
Amadea Reksterberg, sopran
Barbro Mjelde Solberg, sopran
Astrid Sandvand Dahlen, alt
Martin August Tornquist, evangelist
Magnus Fremstad, tenor
Peder Arnt Kløvrud, bass
Olle Holmgren, Jesus
Johannespasjonen BWV 245 er ved siden av Matteuspasjonen det eneste fullstendig bevarte autentiske pasjonsverk av Johann Sebastian Bach. Det er 300 år siden verket ble urfremført, på langfredag 1724, i Nikolaikirken i Leipzig. Verket er skrevet for kor, solister og orkester.
Johannespasjonen er et følelsesmessigsterkt verk, og får oss til å reflektere over Jesu lidelse. Vi blir utfordret til å reflektere over lidelsen som skjer rundt oss også i vår moderne verden. Musikken er en gripende og sterk opplevelse for både medvirkende og publikum.
Johannespasjonen består av to deler som igjen omfatter lidelseshistorien i fem "akter". Den første delen forteller om forræderiet og fengslingen av Jesus (første akt) og om Simon Peters fornektelse (andre akt). På dette sted fulgte vanligvis prekenen. Andre del er vesentlig lengre enn den første og forteller om forhøret og Pontius Pilatus' dom over Jesus (tredje akt), om korsfestelsen og Jesu død (fjerde akt) og til slutt gravleggelsen (femte akt).
Historien blir fortalt gjennom resitativer ved Evangelisten (tenor), og med Jesus (bass) og Pilatus (bass) som sentrale roller. Koret har en avgjørende rolle i verket som folkets stemme - soldater, prester, disipler og befolkningen forøvrig - som reagerer på de handlingene som skjer i fortellingen.
Tekstgrunnlaget er selvsagt Bibelens Johannesevangelium (Joh. 18 og 19) sammen med innslag fra Matteusevangeliet (Matt. 26, 75 og 27, 51-52)
Billetter: 250kr ved inngang, Vipps til Gjøvik menighet, eller på tikkio.com