Det har vært en lang prosess fram til det alterbildet vi har i dag. Flere forslag er blitt vurdert. I en lukket konkurranse var Thomas Hestvold en av deltakerne. I redegjørelsen for forslaget, som vi gikk inn for, beskriver han idegrunnlaget bak «Kransen»:
Forslaget skillet klart mellom forgrunn og bakgrunn, en blå tornekrans «svever» over en diffus bakgrunn i mange farger.
Tornekransen eller – kronen er den iøynefallende og lett lesbare tegningen, akkurat slik som korset i talløse sammenhenger viser til Jesu lidelseshistorie og frelsesgjerning. Tornekronen viser til Jesu død som stedfortredende offerhandling. Kirken forkynner at seieren over døden og synden ble vunnet gjennom lidelse død og oppstandelse. Slik blir tornekransen ikke bare et symbol på lidelse, men også på seier. Den skal være full av pigger og torner, men den skal også stråle.
Bakgrunnen er seksdelt, der hvert element baserer seg på utskrifter fra programmet Google Earth. Jeg har gått inn på viktige steder i Jesu liv – Betlehem, Nasaret, Kana, Kapernaum, Getsemane og Golgata – og hentet ut detaljer som er så nærsynte i perspektivet at de blir abstrakte. De viser til Jesu fødsel, liv og død på en svært konkret måte. Dette er bilder fra steder der Jesus faktisk virket og var, samtidig må de fylles med våre egne bilder og forestillinger. For en del år siden var jeg på alle disse stedene og opplevde, til min forundring sant å si, å bli ganske overveldet av å være på der denne historien faktisk fant sted. Alle bildene jeg hadde dannet meg av Jerusalem, Galilea, Jordanelva osv. var fullstendig gale. Kapernaum er en ruinby, Golgata går man ned til gjennom stabler av kirker som er kommet til gjennom århundrene. Allikevel opplevdes forankringen i de konkrete stedene som viktig på en forunderlig måte.
Glassmaleriet er tenkt som en vandring fra advent til påske. De liturgiske fargene rødt, hvitt, grønt, fiolett og svart (langfredag) er hentet fram i utsnittene og plassert slik at de kommer i samsvar med bibeltekstene som knyttet seg til de ulike fasene i Jesu liv. Fiolett, rødt og hvitt til advent og jul (Betlehem og Nasaret). Hvitt og grønt til midtdelen som omhandler Jesu liv og virke (Kana og Kapernaum). Fiolett, svart og hvitt til påsken (Getsemane og Golgata).
Thomas Hestvold avsluttet redegjørlesen med å si at tornekransen er gjort blå, en ikke-liturgisk farge, for at den skal stå åpen for flere tolkninger.