Benedikte er tilbake i kirken og vi benytter anledningen til en samtale.
-Hvordan ble du engasjert til dette arbeidet?
-Jeg kom i kontakt med Hansen og Bjørndal Arkitekter som har tegnet kirken. Ved å presentere eksempler på arbeidet mitt, samt ideer og muligheter i materialet, fikk jeg oppgaven med utvikling av de slipte betong gulvene, alterpodiet og de to kunstprosjektene.
-Hvorfor er du så interessert i betong?
-Jeg er opptatt av mulighetene som ligger i betongmaterialet. Det er formbart som leire, kan bli blankt som glass og sterkt som metall, men brukes mest for sin fantastiske styrke og holdbarhet.
-Jeg er også opptatt av at skal det bli fine resultater og gode produkter når man velger å bruke betong. Det er alt for mange som har et dårlig forhold til materialet. Mye skyldes dårlig planlegging. Man tar seg ikke tid til å se mulighetene, planlegge og følge opp. I mitt virke som produktdesigner har jeg valgt å jobbe kun med betong. Jeg er også møbelsnekker og kombinasjonen gir meg muligheten til å utforske både form og uttrykk.
-Du har vært involvert i mye av betongarbeidet, fortell litt om det.
-Jeg ble først engasjert som betongkonsulent på de 700m2 med gulv og alterpodiet som skulle være i slipt betong. Det ble laget mange prøver for å finne den riktige sammensetningen av sand og stein. Jeg ville finne en blanding som laget et gulv som var både gyllent, lyst og ga en assosiasjon til strand, sti, skog. I tillegg skulle det være praktisk i bruk og mulig å lage. God kommunikasjon med dem som skulle gjøre jobben var helt avgjørende om resultatet skulle bli bra. Og det synes jeg det har blitt!
-Som betongkonsulent for Kirkelig Fellesråd på de øvrige synlige betongflatene, var det var viktig for meg at alle som var involvert viste at det kreves ekstra oppmerksomhet rundt dette arbeidet. Alle som deltok i prosessen skulle være stolte over det de hadde bidratt med i byggingen av den nye kirken. Det er jo ikke hver dag man er med på det, enten man er grunnarbeider, støper eller designer...
-Ditt valg av motiv til barnekapellet kaller på fantasien, er det stjerner eller fugler?
-Ja! sier Benedikte. -Det var en liten gutt som lurte på om det var bombefly! At figurene gir ulike assossiasjoner setter jeg stor pris på. Jeg ønsket å skape et motiv som løste opp flaten og slapp lyset inn, samtidig som figurene ga en følelse av at noe var på vei ut og opp og i bevegelse.
-Både i sidealterert og i barnekapellet har lyset stor virkning på uttrykk og opplevelse. Når sola går sin gang over himmelen siver lyset inn på ulikt vis og gir hver dag sitt avtrykk. Dagene er aldri like. Fotograf Harold Leenderts har tatt bilder som har fått med seg dette, sier hun. -Det er hyggelig hvordan dere bruker dem i publikasjonene deres.
-Utsmykkingen i sidealteret laget jeg i seksjoner på verkstedet mitt. Murerbasen på bygget bisto meg med å frakte de 250 kg tunge elementene med heisekran over hele byggeplassen. De ble deretter montert inn i veggen samtidig som murveggen vokste opp. De lo litt av meg fordi jeg var redd for at kunsten skulle falle ned fra kranen og at noen skulle få dem i hodet eller ikke holde seg på plass. -Man trenger ikke både knapp, belte og bukseseler, vet du sa de. Min resolutte kommentar var at jo, det trenger vi! Jeg vil at alle skal kunne sove godt om natten. Både nå og i fremtiden. Så da ble det sikret både med knapp, belte og bukseseler. Eller bolter, skruer og bånd!
-Utsmykkingen i barnekapellet laget jeg i rommet det nå er montert. En formiddag kom en liten trupp fra barnehagen og var med å la noen fine steiner ned i formen før det ble støpt. Da de kom tilbake til barnehagen fortalte de, litt stolte at de hadde vært med å jobbe i kirken! De steinene er slipt frem og kan sees utenfra når man kommer fra skogen.
-Hvordan er det å komme tilbake nå som det har gått litt tid siden ditt arbeid ble avsluttet?
-Det er fint! Jeg synes Bøler kirke har blitt både vakkert og flott. Det har vært fint å være med i arbeidet med å sikre kvalitet i betongveggene og takene, gulvet og alterpodiet, i arbeidet med å monterer og plassere grunnsteinen og dåpsstedskunsten og med mitt bidrag i sidealteret og barnekapellet.
Ole Johan Larsen