Velkommen til dåp!

Hovedbilde for tema

Vil du døpe barnet ditt? Eller vil du selv bli døpt?

Gratulerer med barnet! Det følger mange nye gleder og utfordringer ved å bli foreldre. Det får oss til å tenke over de store livsspørsmålene. Kirken ønsker velkommen til dåp og vil gjerne dele dåpsdagen med dere.

Dåpen er en hellig handling der vi hører Gud gi sitt løfte om å være med barnet gjennom hele livet. Dåpsdagen er en festdag og har en lang tradisjon i landet vårt. For mange er dåpen en viktig markering og feiring av livet og barnet.

Alle kan bli døpt, en kan døpes når som helst i livet. Det vanligste i Den norske kirke er at barna døpes innen de er ett år. Noen døpes i forbindelse med konfirmasjon.

Sitat

«Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Matt 28, 19b-20

Hva betyr det å være fadder?

Hvem kan være fadder?

Hva er en dåpssamtale?

Hva skjer i kirken under dåpen?

Hvem kan bære barnet?

Hva er en gudmor/gudfar?

Hva har man på seg i dåpen?

Må man ha dåpsfest?

Hva er forholdet mellom dåp og konfirmasjon?