Drop-in-dåp

Dåpen er for alle, uansett alder. Velkommen til drop-in-dåp i Mortensrud kirke 15. september!

Drop-in-dåp

Søndag 15. september kl. 14 inviterer vi til drop-in-dåp i Mortensrud kirke.

• Drop-in-dåp er en dåpsseremoni i Den norske kirke
  • Å bli døpt i en drop-in-dåp er helt enkelt, men like stort som å bli døpt i en vanlig gudstjeneste i kirken
  • Alle som ikke er døpt tidligere, kan bli døpt i Den norske kirke
  • Det er gratis å bli døpt i Den norske kirke
  • Du må ha med legitimasjon, og barn under 15 år må ha samtykke fra foresatt(e)
  • Du kan ha med egne faddere, eller så kan kirken stille med faddere for deg

Hva er en drop-in-dåp?

Å bli døpt i en drop-in-dåp er helt enkelt og like stort som å bli døpt i en vanlig gudstjeneste. Dåpen er en flott tradisjon, markerer en ny start og setter livet i en større sammenheng.

– Hit kommer familier og enkeltpersoner som har tenkt på dåp lenge, men så har det liksom aldri passa. De vil gjøre det litt enklere, men likevel få med det viktige: selve dåpen, sier en prest som har gjennomført flere drop-in-dåp.

Den norske kirke har lang tradisjon for å døpe mennesker i alle aldre, mens "drop-in-dåp" som begrep oppstod i 2015.

Hva skjer i en drop-in-dåp?

Drop-in-dåp er en helt vanlig dåp. Forskjellen fra dåp i en gudstjeneste på en søndag, er at rammen er litt enklere. Drop-in-dåp tar også litt kortere tid. Helt enkelt, like stort: her får du løftet om at Jesus er med deg, og du blir en del av den verdensvide kirke.

Her er noen korte punkter om hva som skjer i en drop-in-dåp:

• Før dåpen er det en liten dåpssamtale mellom den som skal bli døpt/foresatt(e)
  • I seremonien leses det fra Bibelen, og vi ber bønner sammen
  • Vi synger en salme eller to
  • Selve dåpshandlingen: presten øser tre håndfuller vann over hodet til den som blir døpt, og sier: "Jeg døper deg til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn".

Kan jeg ha med gjester i drop-in-dåp?

Ja, det bestemmer du selv. Til seremonien kan du ha med venner eller familie, eller du kan komme alene.

Du kan velge å ha en markering etterpå med dine nærmeste, eller du kan velge å kun ha dåpsseremonien. Noen kirker inviterer til dåpskake eller annen feiring etter dåpen som du kan velge å bli med på.

Trenger man faddere i drop-in-dåp?

Ja, man må ha faddere når man blir døpt. Du kan ha med egne faddere, eller så kan kirken stille med faddere for deg.

Hva kreves for å bli døpt i drop-in-dåp?

I utgangspunktet er det få krav for å bli døpt i Den norske kirke. Her er likevel litt om det formelle rundt dåpen:

• Alle kan bli døpt, så lenge du ikke er døpt fra før.
  • Det er ingen aldersgrense for å bli døpt, både babyer, småbarn, ungdommer, voksne og eldre kommer til dåp hvert år.
  • Ha med gyldig legitimasjon. I Norge er man religiøst myndig fra man er 15 år, så barn under 15 år må også ha med samtykke fra foresatt(e) for å bli døpt.
  • Du må ha en dåpssamtale med presten før dåpen, og den er gjerne på 10-15 minutter. Dette er en samtale som handler om kirken, dåpen og den som skal bli døpt.
  • Du må ha faddere, og du velger selv om du vil ha noen med deg, eller om noen fra kirken skal være faddere.

Hvorfor velge drop-in-dåp?

Med et åpent kirkerom og en dato som ligger klar har Den norske kirkes drop-in-seremonier blitt tatt varmt imot av kirkens medlemmer.

Her er grunnene folk oppgir for å velge drop-in-dåp:

• Foreldre som har tenkt på dåp lenge, men bare trengte at noen satt datoen for dem.
  • Tanken om at dåp må vær en stor fest, ha mange gjester og større budsjett. Slik trenger det ikke være. Drop-in-dåp kjentes enklere og mer fleksibelt.
  • Mange setter pris på enkelheten i drop-in-dåp, samtidig som de opplever det som høytidelig og meningsfullt å bli døpt.
  • Man ønsket dåp, men praktiske ting kom i veien.
  • Ungdommer og voksne som har foreldre som ønsket at barnet selv skulle få velge, kommer tilbake til kirken og ønsker å bli døpt.

Uansett grunn: drop-in-dåp en gyllen mulighet til å gjennomføre dåp – helt enkelt, like stort.