Spleis for klimasmart jordbruk: Barn skal ikke sulte!

Nordberg er ikke bare en lokalmenighet i Oslo bispedømme. Menigheten er del av et verdensvidt fellesskap av kirker som tar ansvar for hverandre. Derfor går menigheten med i aksjonen «Sammen som kirke i hele verden». Den varer fra Kristi himmelfartsdag til Sankt Hans.

Spleis for klimasmart jordbruk: Barn skal ikke sulte!

Klikk her for å komme til Spleisen.

80 % av menighetene i Den norske kirke har avtale med en organisasjon som støtter kirker og prosjekter globalt. Nordberg har avtale med Det Norske Misjonsselskap som støtter prosjekter på Madagaskar.

Madagaskar ligger øst for det afrikanske kontinent og har en befolkning på 30 millioner innbyggere. 80 % lever av jordbruk. Særlig på den sørlige delen av øya er jordbruket hardt rammet av klimaforandringer. 77 % av befolkningen lever i ekstrem fattigdom, og over 50 % av barn under 5 år er så underernærte at de får varige helseskader. Dette skjer uten at det blir store overskrifter i norske medier. Oppmerksomheten er mest rettet mot de alvorlige konfliktene i Ukraina og Midt-Østen.

Det er ingen varig hjelp å sende mat til dem som sulter. Det trengs mer grunnleggende støtte som kan gi større matsikkerhet lokalt. Bøndene som lever i utsatte områder, trenger mer kunnskap for å kunne møte utfordringene fra klimaendringene.

Ekspertene har funnet fram til metoder for mer klimasmart jordbruk. Pengene skal gå til tre jordbruksskoler som ligger på ulike steder på Madagaskar, drevet av den gassisk-lutherske kirken. Disse utdanner personer som ikke bare skal ta hånd om egne gårdsbruk. De sender periodevis ut veiledere som reiser rundt for å holde kurs for bønder lokalt om hvordan de kan bearbeide jorda, så og plante på en måte som tåler påkjenningene bedre, ikke minst når tørken rammer hardt.  Det er viktig å velge produkter som klarer seg uten mye vann og som gir avlinger hvert år, blant annet søtpoteter.

Det er et viktig mål for dette klimasmarte jordbruket å motvirke underernæring av barn som får livet ødelagt av varige helseskader og som heller ikke kan følge undervisning på skolen. Kvinnene skal inkluderes i arbeidet. Det viser seg stadig at kvinnene spiller en sentral rolle i planleggingen og gjennomføringen av de nye metodene i jordbruket.

Denne aksjonen vil bli fokusert under gudstjenesten i Nordberg 2. juni. Da blir det også ofring til prosjektene. Men folk kan også støtte aksjonen gjennom Spleis hvor de enn måtte befinne seg. Spleis er en digital innsamlingsaksjon. Den gjør det superenkelt å gi med Vipps, kort eller be om faktura. Opplysningene om Spleis finnes på nettet, blant annet på: https://spleis.no/369322 og kirkens Facebook-side.

Av Helge Kjøllesdal