Malerkunsten hadde fornyet seg nord for Alpene allerede på 1400-tallet. De flamske malerne brakte det hellige ned til vår verden. De malte virkelige interiører, dagligstuer og soverom, som forteller om vanlige eiendeler til vanlige mennesker. Robert Campin var lærer for Rogier van der Weyden, og sammen med Jan van Eyck står de for en økende realisme.
Så kommer 1500-tallet og innvarsler en ny epoke for malerkunsten nord for Alpene. Nordeuropeiske kunstnere ble påvirket av de store endringene i malerkunsten i Sør-Europa. Mange reiste til Italia for å studere. Renessansens interesse for å bringe moderne vitenskap og filosofi inn i kunsten var også tydelig i nord. Men det var likevel en forskjell i livssyn mellom nord og sør. I Italia var kunstnerne inspirert av humanismen med verdier fra den klassiske antikken. I Nord-Europa ble endringen drevet fram av religiøse reformer, tilbakevending til gamle kristne verdier og opprør mot Kirkens autoritet.
I Nederlandene var man opptatt av nøyaktig observasjon og naturalisme når det gjaldt landskapsmaling (Brueghel) og portrettkunst (Holbein). På tysk mark arbeidet malerre som Dürer, Cranach og Altdorfer. Dürers fremste rival som Nord-Europas største maler på denne tiden, er den såkalte "bondemaleren" Pieter Brueghel den eldre. Han var ingen bonde, men svært bereist og kultivert. Men han maler bondebryllup, karneval og landskapsbilder i forlengelsen av Bosch’s fantasifulle oppfinnelser.
Det er bare å glede seg til Gunnar Danbolts dobbeltforelesning om disse generasjonene av malere!
Sted: Kirkestua ved Nordberg kirke.
Enkel servering.
Inngangspenger: kr 100 for medlemmer av Kirkeakademiet, kr 200 for ikke-medlemmer.