Kulturnatt i Oslo domkirke 13. september 2024

Kom til domkirken og få en smakebit av vår musikalske virksomhet og mangfold!

Kulturnatt i Oslo domkirke 13. september 2024

Vi i Oslo domkirke er stolte over å kunne presentere vårt kirkemusikalske arbeid for hele Oslos befolkning. Denne kvelden vil vi by på minikonserter med Oslo Domkirkes Guttekor, Trefoldighet Jentekor, Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo, Marcus A. Berg, Bård Elias Nystøyl og Victoria Ulriksen.

Oslo domkirke har et mangfoldig musikkliv med stort spenn, bestående av organister og flere kor. Vårt hovedfokus er å berike gudstjenesten med musikk gjennom hele kirkeåret, men også kirkemusikalske oppførelser, korkonserter, orgelkonserter, klaver, klokkespill og andre kulturelle uttrykk. I Oslo domkirke skal publikum kunne oppleve kunstmusikk, kontemporærmusikk, og musikk fra alle tidsepoker, men hovedvekten vil være på den klassiske kirkemusikken. Følg gjerne arrangementene på www.facebook.com/oslodomkirke

Oslo domkirke er åpen fra kl. 16.00 til midnatt 00.00 på Kulturnatt.

17.00
Evensong med Oslo Domkor
Vi åpner Kulturnatten med en meditativ gudstjeneste etter Anglikansk tradisjon hvor koret har den bærende rollen.

Jonas Lind Asgedom, liturg

17.30 Pause

Konferansier for Kulturnatt 2024 i Oslo domkirke er ledende domkirkeprest Valborg Orset Stene.

18.00
Trefoldighet jentekor
Trefoldighet jentekor synger et klassisk kirkemusikalsk repertoar av blant annet Fauré, Dyson og noen nyere stykker i et mer moderne tonespråk.

Edle Stray-Pedersen, dirigent

18.30
Oslo Domkirkes Guttekor – «Magnificat»
Oslo Domkirkes Guttekor synger blant annet komposisjoner basert på Marias Lovsang – Magnificat. Musikken er skrevet i ulike epoker. I tillegg synger koret noen norske vakre folketoner.

David Maiwald, dirigent
Marcus André Berg, orgel

Felles avslutningsnummer med Trefoldighet jentekor:
Magnificat av W. A. Mozart

19.00 Pause

19.15
«Berg besøker bare barokke B’er:
Buxtehude, Böhm, Bruhns, Brunckhorst, Bach»
Domorganist Marcus André Berg spiller
Dietrich Buxtehude: Preludium i D-dur, BuxWV 139
Georg Böhm: (Partita over) Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
Nicolaus Bruhns: Preludium i G-dur
Arnold Matthias Brunckhorst: Preludium i e-moll
Johann Sebastian Bach: Toccata og fuge i F-dur, BWV 540

20.00 Pause

20.15
Oslo Domkirkes Ungdomskor – «Å lat oss kvea»
Under Oslo kulturnatt fremfører ODU konserten som de var på turné med til Vestlandet denne våren. Det blir utdrag fra Griegs fire salmer og folketoner fra Norge og Sverige. Du får høre sangsolister fra koret, hardingfele og harpe!

Sindre Hugo Bjerkestrand, dirigent

21.15 Pause

21.30
Kantatekveld med Victoria Ulriksen og Bård Elias Frøsland Nystøyl
Victoria og Bård Elias med ensemble presenterer begge delene av Bachs kantate no 35, Geist und Seele wird verwirret, med Preludium og fuge i g-dur, BWV 541, mellom delene.

Bård Elias Frøsland Nystøyl, sang
Victoria Ulriksen, orgel

22.15 Pause

22.30
Consortium Vocale Oslo
Consortium Vocale inviterer til sen kveldskonsert med gregoriansk sang og annen middelaldermusikk. På programmet står blant annet sanger til Olav den hellige og bønner i sangform for kvelden og natten.

23.00
Nattåpen kirke – et rom for lystenning, ettertanke, stillhet og bønn frem til midnatt kl. 00.00.

Brannmuseet
Det vil i år, som tidligere år, bli mulighet for omvisning i tårnet fra kl. 16.00–21.00. Dette ivaretas av Brannmuseet i Oslo og påmelding skjer fra kl. 15.00 utenfor hovedinngangen til domkirken.