En sjelden mulighet

Alle som har satt sine ben i en norsk statskirkemenighet de siste tiårene, har på et vis støtt på mannen på bildet. Det er Egil Hovland, som laget melodiene til flest salmer i salmeboka, 74 stykker, mange svært kjente. Kom og hør salmespesialist Åge Haavik holde foredrag om Hovland som trosopplærer i Haugerud kirke torsdag 27. september kl. 19.00. Koret Alna Vocalis bidrar med musikkeksempler.

En sjelden mulighet

Torsdag 27. september kl. 19 i Haugerud kirke

Åge Haavik: "Hovland som trosopplærer"

Åge Haavik er vår kanskje største salmeekspert, og han samarbeidet i svært mange år med Hovland om det som ble kirkens salmer og liturgiske musikk. Og Egil Hovland har altså skrevet musikken til hele 74 salmer i salmeboka pluss mye av den liturgiske musikken som brukes i gudstjenestene. Nylig, i gullbryllupsfesten for kongeparet, ble det fremført Hovland-musikk, nemlig Dette er dagen.

I tillegg bidrar vårt eget kor Alna Vocalis med musikkeksempler.

Ikke gå glipp av denne sjeldne anledningen.

Mer om Egil Hovland (1924 - 2013)

(Fra Wikipedia:) Organisten og komponisten Egil Hovland er en av Norges mest produktive samtidskomponister. Produksjonen omfatter korverk, konserter (for ulike soloinstrumenter), kirkemusikk (bibelspill, kirkeballetter, liturgisk musikk). Han er allment kjent for salmen Måne og sol med tekst av Britt G. Hallqvist. I Norsk Salmebok er han representert med en rekke melodier. Han har nærmere 1000 verk registrert hos TONO, og er en av våre mest fremførte opphavsmenn, både i inn- og utland.

I 2005 ble han utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for sin innsats for norsk musikkliv. I 2004 ble han utnevnt til æresmedlem av Foreningen for Norske Kordirigenter (Fonoko) og i 1992 mottok han Fritt Ords Honnørpris for "nyskapende virke innen kirkelig kunst." I 2013 ble det startet en kirkemusikkfestival i Fredrikstad i Egil Hovlands ånd, kalt Egil Hovland-festivalen.

For mer om Egil Hovland, klikk og se et intervju med han i forbindelse med hans 80-årsdag.

For mer om Hovland-festivalen, klikk her.

Mer om Egil Hovland i Østre Aker og Haugerud menighet høsten 2018

Som vi har sett over, er det all grunn til å bli bedre kjent med Egil Hovland. I vår menighet har vi følgende opplegg:

• Foredraget "Hovland som trosopplærer" av Åge Haavik, med musikkeksempler ved kirkekoret Alna Vocalis, torsdag 27. september kl. 19.00 i Haugerud kirke.
  • Menigheten synger en Hovland-salme i hver gudstjeneste.
  • Kirkekoret Alna Vocalis innstuderer flere av Hovlands korverk, bl.a. hans Allehelgensmesse. Sammen med flere kor i Groruddalen skal dette spektakulære verket fremføres 4. november på Allehelgensgudstjenester i Østre Aker kirke kl. 11 og Stovner kirke kl. 18.
  • Alna Vocalis deltar på Egil Hovland-festivalen (18 - 31. oktober) i Fredrikstad.