Spekterfestivalen 2016

For aller første gang ble det Spekterfestival på Kalvøya utenfor Sandvika - en festival som TenåringsTreffene før i regi av KFUK-KFUM, men det det skulle bli en bredere festival. Og sannelig har det blitt det. Viktige temaer ble tatt opp, gudstjeneste med deltakelse fra flere kirkesamfunn ble feiret, relevant og utfordrende. Og midt blant de 1 500 deltakere 62 folk fra Ellingsrud, Furuset, Østre Aker og Haugerud.

Spekterfestivalen 2016

Har konfirmantene i tidligere år deltatt på TenåringsTreffet som ble arrangert på Gjøvik, så var vi i år for aller første gang med på Spekterfestivalen.

Festivalen var nytt for året, KFUK-KFUM ønsket en bredere festival som maktet å favne hele spekteret. Slik det hvite lyset brytes i de mange regnbuens farger og regnbuen ført er komplett når alle farger er med, så er det med oss mennesker. Vi trenger hverandre, vi trenger mangfoldet, vi trenger mange farger i livet vårt - og om vi vil eller ei, både de lyse, glade fargene hører med og også de mørke og triste fargene.

Konfirmantene, ungdomslederne, frivillige, pedagoger og prester bodde på Høvik Verk skole, her var det, i tillegg til seminar og foredrag, i tillegg til show, forkynnelse og konserter i det store sirkusteltet og på festivalområdet, tid til noe underleirsprogram og en forrykende underholdningskveld siste kvelden.

For oss i Ellingsrud, Furuset, Østre Aker og Haugerud var det ekstra fint å være med i år siden Oslo bispedømme åpnet Ungdomsåret 2016-2017 offisielt på festivalen.