Takk for meg!

Svein Helge Rødahl har nå hatt sin siste arbeidsdag som sokneprest og seniorprest i menigheten. Det har vært avskjedsgudstjeneste og andre markeringer for en avholdt prest. Her takker han for seg.

Takk for meg!

Haugerud, 29. juni 2018

Kjære medarbeidere og venner i Østre Aker og Haugerud sokn!

Først av alt, stor TAKK til alle dere som deltok ved min Avskjedsgudstjeneste med kirkekaffe i Haugerud kirke søndag 10. juni, det ble en flott opplevelse! Mange takk til menighetsråd og stab m.fl. som ordnet det så fint! Og takk til alle som har kommet med gode ord og hilsener til avskjed!

Nå er vi kommet dit at jeg har bare en dag igjen i min tjeneste i Østre Aker og Haugerud, 1. juli blir jeg forfremmet til pensjonist og en ny etappe i livet tar til, det bli spennende.  Jeg har jo tatt ut ferie og noe av annen fritid jeg hadde til gode siste månedene og har lært at det er lett å venne seg til å ha fri!

Det er altså tid for å si TAKK OG ADJØ! til dere gode venner og medarbeidere i denne mangfoldige og flotte menigheten som jeg har fått være sokneprest og seniorprest i nær 6 år.

Det har vært spennende år i et område av Oslo som er svært fargerikt og mangfoldig, Groruddalen/Østre Aker prosti. Her har jeg følt meg hjemme og jeg synes jeg har fått dra nytte av det jeg tidligere har stått i tjeneste i som prest – som menighetsprest i Fredrikstad, sjømannsprest i New York og Sør-Øst Asia, i Santalmisjonen (der jeg startet), i Kirkens Nødhjelp og i Kirkens Bymisjon. Jeg har vært velsignet med en svært interessant, givende og fargerik prestetjeneste.

I tiden her i Østre Aker og Haugerud har det vært mange høydepunkter og også krevende ting å ta tak i. Av høydepunktene vil jeg nevne, i tilfeldig rekkefølge: 40-årsfeiringen av Haugerud kirke, Pinsefestival ved og i Østre Aker kirke sammen med migrantmenighetene i Oslo, Markedsdager og Julemesser, felles gudstjeneste med «våre» migrantmenigheter, flygel til Haugerud kirke, Samtalekveldene, skole- og barnehagegudstjenester/samlinger før jul, avsluttende kulturarr. i Midtvn.3, jubileumsfest for misjonsforeningen i Østre Aker, turer med diakonien og Åpent hus, Amigos, ungdomsgudstjenester osv. Det har vært så mye, farlig å trekke fram noe, for det meste har vært viktig og fint fordi det har vært møter med så mange flotte mennesker. Møte med mennesker, dere, som jeg vil se tilbake på med glede – og savn.

Bærebjelken i tjenesten i Østre Aker og Haugerud har vært gudstjenestene, de har blitt viktigere og viktigere for meg som prest, takk til alle dere som har kommet og deltatt i fellesskapet – og lyttet til det en prestemann har forsøkt å formidle av det største av alle budskap, evangeliet! Hold fast ved det!

Særskilt vil jeg takke mine gode medarbeidere i staben, dere som trofast har vært med i menighets-rådet og i utvalgene, dere som har vært med i gudstjenestegruppene og gjort gudstjenestearbeidet ekstra givende, og, ikke minst, alle dere som trofast har kommet til de forskjellige arr. vi har hatt – lunsjsamlinger, bruktmarked, formiddagstreff, Åpent hus, misjonsforeninger, bibelgrupper , barne- og ungdomsgrupper, babysang, korene våre osv.! Svært gledelig har det også vært å kunne se og erfare hvor sterkt menigheten er en del av lokalsamfunnet det er en del av, veldig bra!

Bør helst ikke nevne navn, da blir det fort galt, men jeg må løfte fram MR-leder Eli som har stått på lenge i en krevende tid og på forbilledlig godt vis, kapellan/sokneprest Carsten som har avlastet meg svært mye og godt og daglig leder Sara som har vært svært god å arbeide sammen med. Takk!

Og, ikke minst, takk til kona mi, Reidun som har stått last og brast med meg i over 43 år!!!

Til sist, hjertelig TAKK! til alle dere som har vært med å gjøre årene i Østre Aker og Haugerud til en viktig og god opplevelse for meg! Ønsker dere alle god sommer og Guds rike velsignelse!

Nåde være med dere og fred fra Gud vår Far, og Herren Jesus Kristus!

Takknemlig hilsen

Svein Helge Rødahl

sokneprest/seniorprest i Østre Aker. og Haugerud menighet/deretter pensjonist!

Tlf 41411931
E-post: shrodahl@gmail.com
Adr.: Fuglevik Indre 36, 1673 Kråkerøy.