Kjære konsertvenn.
Med ett så ble det veldig høst. Naturen skifter ham i ekspressfart. Fargerike oktober har byttet plass med fargeløse november. Og når november banker på så skjer det blant annet med allehelgensdag og forberedelser til adventstid. Jeg skal forsøke å skape november konsertprogram som forhåpentligvis kan framstå som fire lys i mørke, og med et innhold som varmer mot senhøstens temperaturer som kryper mot blå tall. Kle deg godt og ta veien til Sagene kirke hver tirsdag. Ja, det blir fargerikt!
Aller først - november starter med en bonuskonsert.
Søndag 3. november feirer vi allehelgensdag. En dag der vi i Norge tradisjonelt minnes våre små og store helgener, alle de som har gått foran oss. Gravlundene fylles opp med vakre kranser og tusenvis av levende lys. Og akkurat denne søndagen blir det orgelmusikk som levende lys i nordkantkatedralen - Sagene kirke kl. 13. Jeg spiller musikk av Bach, Nystedt, Vivaldi, Guilmant og 100 års jubilanten Hovland. Konserten er gratis. Vel møtt.
5. november strekker jeg allehelgensdagens lys, tekster og toner inn i tirsdagskonserten. Tre komponister står sentralt på programmet; Johann Schneider og Felix Mendelssohn Bartholdy. Den tredje komponisten, Gustaf Hägg, skal presenteres i samspill med sin landskvinne - forfatteren Britt G. Hallqvist. Du skal få oppleve et lite intimt intermesso i denne konserten hvor vår tidligere diakon Anne Marie Sverdrup og jeg skal øse av svenske ord og toner for å minnes eller sørge, takke eller lengte … og å håpe.
En sjelden debut skal også finne sted. I mange år har jeg ønsket meg et trykkluft harmonium. Altså et «trø-orgel» med doble belger. Et sjeldent instrument å oppdrive. I sommer fikk jeg endelig kjøpt ett. Og det var i elendig forfatning. Faktisk ikke spillbart. Men jeg så potensialet, og begynte restaureringen. Etter å ha tømt belgene for et skikkelig gammelt musereir med ditto muse lik, begynte arbeidet med å reparere belgskinnet med tynt og mykt lammeskinn. Tungestokken hadde alvorlige sprekker, men vi fant løsninger for å utbedre det. Etterhvert framstod kisteharmoniet som en liten perle av et instrument. Siste økt var å sette i stand instrumentmøbelet. Møysommelig ble det renset, pusset og lakket. Og ødelagte utsmykningslister ble gjenskapt og satt på plass. Nå er det klart for sin debut på Sagene. Ca. 150 år etter at det ble bygget i Paris i ca. 1870. Det var en periode da harmoniet stod «høyt i kurs» og kjente komponister skrev originalmusikk for slike instrumenter, bla. César Franck. Franck på harmonium blir det seinere, for denne tirsdagen blir det svensk musikk fra nesten samme tidsepoke. Gustaf Hägg skrev mye originalmusikk for dette særegne instrumentet, som i Norge ufortjent fikk navnet «salmesykkel».
12. november skal vi feire - i november mørke. Tre av musikkhistoriens store komponister runder år i år. Og alle tre har etterlatt seg interessent orgelmusikk. Den østerrikske komponisten Anton Bruckner ville ha fylt 200 år 4. september. Og tsjekkiske Bedŕich Smetana rundet også 200 år, 2. mars i år. Ingen av dem har skrevet store prangende orgelverker, men vakre tidstypiske karakterstykker. Den siste jubilanten har dere hørt av og om for noen uker siden, vår egen Egil Hovland (1924-2013). Vi feiret hans 100 års dag i oktober. I den forbindelse framførte jeg, og mange sammen med meg, over 100 Hovland verk i løpet av 10 dager i Sagene kirke. Jeg har fortsatt flotte Hovlandverk liggende i konsertkø; og denne tirsdagen kommer noen av dem. Velkommen til storveis kalas!
19. november tar jeg dere med tilbake til Wiens sosietet på tidlig 1800-tall, og de wienerske salonger. I årene 1815 til 1824 ble det nemlig arrangert en rekke populære huskonserter i den store boligen til familien Sonnleithner i Wien. Familien samlet en skare av kulturinteresserte wienere rundt seg, og de kom snart i kontakt med Franz Schubert, som nå fikk gode muligheter til å gjøre sine egne verker kjent. Huskonsertene fikk sitt navn etter mesteren selv; SCHUBERTIADE. Under schubertiadene spilte Schubert egne klaververk, mens forskjellige solister sto for kveldens Schubertsanger. Andre innslag var ofte høytlesing og selskapsleker. I mai, i år, hadde vi besøk av musikkhøgskolens studenter som framførte alle Schuberts klaversonater. En maratonkonsert på 9 timer. Denne tirsdagens schubertiade varer slettes ikke 9 timer, men sin time skal den få. Vår kjære Sagenevenn, mesterpianist og professor em. Einar Steen-Nøkleberg og hans eminente romansesanger Øyvind Michelsen skal sammen med meg by på Schubert for klaver, sang og orgel. Schubertiade er ikke lenger et sosietets fenomen i Wiens fornemme salonger. Det er en tirsdags konsert i vår egen kirke på Sagene. Jeg tror forresten det blir lite høytlesning og slettes ingen selskapsleker. Men kaffe og kake, ja, se det blir det. Vel møtt.
26. november har turen igjen kommet til Bach. Og fra septembers h-moll og oktobers a-moll åpner jeg notebøkene for novembers e-moll. Bach i e-moll. Jeg forteller ikke mere. Kom og hør!
Alle konsertene avsluttes med en kort tidebønn ledet av presten eller diakonen. Og som regel, en kopp kaffe og en kakebit på kirketorget bak i kirken – på veien ut i hverdagen igjen.
Vil noen du kjenner stå på eller gå av epostlisten så send meg et varsel.
Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.
Alt godt, Stein