Kveldsmesse med gjest. Ikonmaler Vappu Sointu Larsen innvier ikon til barnealteret. Sagene kirke søndag 21. januar kl. 19

Kunstmalerinnen Vappu har malt et ikon av Jesus og barna ( ikke gjengitt her) til barnekapellet i Sagene kirke. Ikonet blir innviet søndag kveld i messen, der hun også er gjest hos Knut Rygh. Vappu Sointu Larsen ble kunstmaler og ikonmaler etter et langt liv som porselensmaler ved den danske Kongelige Porselensfabrikk. Hun har gått i lære hos de ortodokse munkene i Finland for å bli klassisk ikonmaler.

Vappu Sointu Larsen er født i Karelen som den gang tilhørte Finland, nåværende Russland. Hun ble sendt som krigsbarn til Danmark og Sverige fra 1941-1947. I Danmark fikk hun seinere sin utdannelse ved den Kongelige Porselensfabrikk fra 1959 til 1962. Hun har også tilleggsutdanning i moderne porselensmaling. I 1962 kom Vappu til Norge, og har siden arbeidet som instruktør i porselensmaling. Hun har hatt en rekke utstillinger innen dette fagområde i Amerika og Skandinavia.

Ikonmaling har alltid stått hennes hjerte svært nært. Den gamle russiskortodokse stilen studerte hun ved Valamoklosteret i Finland i 1991. Og har siden malt et stort antall ikoner i forskjellige størrelser og uttrykk.

IKON, ordet kommer fra gresk eikon og betyr bilde. Det er vanligvis utført på tre. Ikoner er svært tradisjonsbundet og har et kristent motiv.

Ikonene viser Jesus Kristus, Guds Mor, andre helgener og hendelser fra bibelen. Ikonene er «lysende» bilder, ofte med mye gull, fordi de reflekterer den himmelske virkeligheten. De kan forstås som «vinduer» til den guddommelige verden.