Konfirmant 2019

Velkommen som konfirmant i Sentrum og St. Hanshaugen sokn 2019! Her får du informasjonen du trenger om hva som skjer i konfirmanttiden.

Konfirmant 2019

Gjennom vinter, vår og sommer skal vi bli bedre kjent med Gud, hverandre, med oss selv og med kirken.

Vi møtes hver onsdag i løpet av vårsemestret, går på gudstjenester og andre aktiviteter, før vi avslutter konfirmanttiden på leir sammen med andre Oslo-konfirmanter siste uka i sommerferien.

Innskriving og påmelding

Konfirmanttiden begynner på innskriving i Trefoldighetskirken onsdag 21.11 kl 17.30. Du melder deg på elektronisk i forkant på minkirkeside.no/oslo  (mer info om dette lenger ned).

Selve konfirmasjonshøytiden skjer i begynnelsen av september 2019. Konfirmanttiden er en mulighet å bli bedre kjent med Gud, kirken og troen, men også med deg selv og nye venner.

Faste treff

Hver onsdag i vårsemestret møtes vi i Akersbakken 30 og i Trefoldighetskirken, hvis ikke annet er nevnt (timeplan gis ut ved innskriving).

Ansvarlig er prest Marta Axner Ims og trosopplæringsleder Kristian Hovland Aschim.

Med på treffene er også oftest «miniledere» og eldre ungdommer som tidligere har vært konfirmanter i soknet. I undervisningen jobber vi med mange forskjellige metoder, og utgår fra Konfirmantbibelen og bønneperlene i Kristuskransen.

I tillegg til de faste onsdagene blir det noen gudstjenester og andre arrangementer. Vi deltar blant annet i Fasteaksjonen til Kirkens nødhjelp før påske. Da blir det en temadag for konfirmanter, en felles festgudstjeneste og vi går sammen ut som bøssebærere og samler penger til Kirkens nødhjelp. Minst en voksen (forelder, besteforelder, nabo, eldre søsken eller noen annen) forventes stille sammen med hver konfirmant.

Sommerleir

Konfirmanttiden avsluttes med leir siste uken i sommerferien, sammen med konfirmanter og ledere fra Gamle Oslo og Frogner/Bygdøy. Konfirmasjonsgudstjenesten blir lørdag 7. september 2019, sannsynligvis i Trefoldighetskirken.

Informasjon gis løpende ved e-post og sms. Vi kommer også å ha foreldretreff ett par ganger i løpet av året, invitasjon kommer på epost nærmere i tid.

Deltakelse

I løpet av konfirmanttiden skal alle konfirmanter ha vært med på minst åtte søndagsgudstjener (høymesse, kveldsmesse eller påske/pinsenatt). Vi kommer til å gå på de fleste av disse gudstjenester sammen, men hvis du går glipp av noen må du selv sørge for å få med deg en annen gudstjeneste.

Du trenger ikke å være døpt eller medlem i den norske kirke for å melde deg på til konfirmantopplegget, men for å bli konfirmert må du bli døpt i løpet av konfirmanttiden (eller medlem, hvis du er døpt i et annet kristent trossamfunn). Dåpen kan skje i en gudstjeneste sammen med konfirmantgruppa, eller i en mindre sammenheng med familien.

Spørsmål?

Har du spørsmål kan du ta kontakt med menighetsprest Marta Axner Ims på ma638@kirken.no eller telefon 23 62 91 32, eller trosopplæringsleder Kristian Hovland Aschim på ka889@kirken.no eller 40814291.

Påmelding

Påmelding skjer elektronisk på minkirkeside.no/oslo.

Du logger deg inn med sms-kode. Velg «Ny konfirmant» og Trefoldighetskirken. I listen over kirker ligger også Gamle Aker og Lovisenberg, de andre kirkene i soknet vårt. Uansett hvilken du velger, blir du påmeldt til den felles konfirmantgruppa i Sentrum og St Hanshaugen, og vi legger kun opp til én felles konfirmasjonsgudstjeneste. Fyll ut all informasjon i skjemaet og lagre. Du får en automatisk bekreftelse, og etter hvert skal du få en epost fra direkte fra menigheten med litt mer informasjon. Hvis du ikke kan melde deg på elektronisk eller har spørsmål, ta kontakt så registrerer vi på annen måte.

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE