Reglement for mediehåndtering for ansatte i KKF

1. Innledning

Massemedia og sosiale medier er viktige kommunikasjonskanaler for både privatpersoner, bedrifter og offentlige institusjoner. For kirkelig virksomhet gir disse kommunikasjonskanalene mange muligheter og noen utfordringer. For at vi alle skal ha en felles og gjensidig forståelse, har vi etablert:

  • Retningslinjer for ansattes opptreden på vegne av menighetene og Kongsberg kirkelige fellesråd i tradisjonelle og sosiale medier
  • Anbefalinger for bruk av mediene som privatperson i tradisjonelle og sosiale medier

 

2. Kongsberg kirkelige fellesråd og menigheter i media

2.1 Innledning

Kongsberg kirkelige fellesråd og menighetene er – og skal være – synlig i alle typer medier.

2.2 Hvem uttaler seg på vegne av Kongsberg kirkelige fellesråd og menighetene 

Kommunikasjonsansvaret i Kirkelig fellesråd følger lederlinjen. Leder skal gjøre dette når det er mest hensiktsmessig for å sikre best kvalitet på uttalelsen. Alle medarbeidere kan, etter avtale med leder, gi faktaopplysninger rundt sine arbeidsoppgaver til media og innbyggere.

2.3 Innholdet i kommunikasjonen

Ved all kommunikasjon på vegne av menighet og fellesråd skal følgende ivaretas:

  • Verdiene våre skal være grunnlaget for all kommunikasjon.
  • Vi skal fremstå med åpenhet og transparens.
  • Vi skal alltid være ærlig og snakke sant.
  • Vi skal opptre med aktsomhet, informativt og profesjonelt.

All kommunikasjon skal være innenfor lov, forskrift og avtaler. 

Vi skal:

  • Respektere opphavsrettigheter og den enkeltes personvern.
  • Unngå krenkelser av privatlivets fred.
  • Ikke omtale sensitiv eller taushetsbelagt informasjon.

 

2.4. Konsekvenser ved misbruk

Brudd på disse retningslinjene kan få konsekvenser for arbeidsforholdet.

 

3. Privat bruk av sosiale medier

Privat bruk av sosiale medier er i utgangspunktet opp til den enkelte og tilhører den private sfære. Fellesråd og menighet respekterer den enkeltes ytringsfrihet. På bakgrunn av vår virksomhet ønsker vi likevel å komme med noen anbefalinger og retningslinjer for privat bruk.

3.1 Privat bruk og identitet

Tenk på ditt personlige digitale fotavtrykk. Det du selv publiserer i sosiale medier spres lett og forblir ofte synlig og søkbart i lang tid fremover, gjerne i flere år.

Unngå tvil og uklarhet om din identitet som kan bidra til unødige misforståelser. Skriv at du er ansatt i Kongsberg kirkelige fellesråd om det er relevant. Du bør være åpen om at du jobber i kirken, og du må tydelig nevne at du uttaler deg som privatperson og med dine egne meninger. Hvis du ikke har avtalt noe annet med din leder, representerer du deg selv og opptrer ikke som ansatt i kirken. Skriv i førsteperson slik at det er tydelig at du uttaler deg som privatperson. Ansatte skal ikke kommentere på nettaviser med fellesrådets innlogging.

3.2 Lytt først – spør om råd

Ethvert sosialt medium har sin ytringskultur. Sett deg inn i og forstå spillereglene, oppfatningene og behovene til nettsamfunnet du adresserer før du engasjerer deg.

3.3 Ta stilling til hva du ønsker å ytre

Det er viktig å være bevisst hva man ønsker å ytre. Opptre med varsomhet, informativt og profesjonelt. Husk at innholdet kan bli synlig for alle, selv om du publiserer innholdet innenfor en lukket krets. Ikke legg ut innhold som er egnet til å skade andres eller ditt eget omdømme.

Mange opplever at de angrer på det de legger ut. Her kan du få hjelp: www.slettmeg.no.

3.4 Unngå omtale av virksomhetsrelaterte forhold

Ta diskusjoner rundt utfordringer om forhold som angår jobben direkte med din leder – ikke på nettet. Når det gjelder jobben vår, skal vi ikke omtale:

  • Kollegene og lederne våre.
  • Virksomhetssensitive og taushetsbelagte tema.
  • Publikum, leverandører og samarbeidspartnere.
  • Konkrete arbeidsoppgaver
  • Ikke omtale sensitiv eller taushetsbelagt informasjon. 


3.5 Vær åpen

Fremstå med åpenhet og transparens i sosiale medier som i andre sammenhenger.

3.6 Respekter dine lesere

Del din kunnskap og dine erfaringer. Respekter andres standpunkter og unngå å bidra til konflikt.

3.7 Ta ansvar

Hvis du skulle komme til å trå feil, er det ofte en god strategi å innrømme feilen, eventuelt beklage og bidra til å rette den opp.


4. Ikke bli lurt

Sosial manipulering utnytter menneskelig kontakt og sosiale evner for å få tak i eller påvirke informasjon. Personopplysninger og informasjon om IT-systemer kan være verdifulle for andre og kan misbrukes til svindel eller kriminelle handlinger. Angriperen opptrer ofte liketil og respektabelt, og kan eksempelvis utgi seg for å være en reparatør, politi, nyansatt eller driftsansvarlig.

Generelle forholdsregler:

  • Vær skeptisk til spontane forespørsler.
  • Forsøk å få bekreftet personers identitet.
  • Gi ikke ut informasjon som mottaker ikke har krav på.

Vær også kritisk til det som skrives på sosiale medier. Informasjonen er ikke alltid faktabasert, men enkeltpersoners meninger eller forståelse.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"