Åpning av Glåmdalsleden 16. juni

Den 16. juni åpnes Glåmdalsleden i Kongsvinger

Åpning av Glåmdalsleden 16. juni

Å gå pilegrim har en lang tradisjon. Det å tilbringe tid på å vandre, få ro til ettertanke, på vei mot ett mål. I Norge er det flere pilegrimsleder, alle fører mot Nidaros. Etter Olav den helliges død i 1030 startet folk å vandre mot Nidaros, tradisjonen med å gå pilegrim er enda eldre, helt tilbake til de første kristne som ønsket å vandre der som Jesus hadde vandret.

Pilegrimsledene går gjennom daler og over fjell. Gudbrandsdalsleden er en led, Østerdalsleden er en annen. I Kongsvinger området er leden nå merket, Glåmdalsleden går gjennom distriktet oppover mot Solør, videre mot Løten der den kobles på leder som går videre mot Nidaros.

Søndag 16. juni ønsker vi velkommen til tre gode pilegrimsopplevelser:

Gudstjeneste på Hov gamle kirkested

16. juni er det åpning av Glåmdalsleden i Kongsvinger. I samarbeid med Kongsvinger-Vinger historielag arrangerer Vinger kirke utendørs gudstjeneste ved Hov gamle kirkested, på Hov bofelleskap. I katolsk tid lå Vinger kirke ved Hov, som var prestegården.

Gudstjenesten begynner kl. 11:00. Det anbefales å ta med egen stol. Etter gudstjenesten serveres det kirkekaffe.

Pilegrim til Roverud kirke

Etter kirkekaffen blir det mulighet for å vandre pilegrim. Det legges opp til en vandring et stykke på veien til Nidaros, til Roverud kirke. Ved ankomst Roverud kirke vil det være mulig å komme inn i kirken og få litt forfriskninger.

Sommerkonsert i Vinger kirke

Klokken 19:00 blir det sommerkonsert hvor vi markerer åpningen av Glåmdalsleden med en flott konsert i Vinger kirke. Under ledelse av Ole Karsten Sundlisæter blir det gregoriansk sang. Kantor Berit Billingsø spiller musikk for soloklaver.

Inngang konsert kr 200,- Billetter kan kjøpes i døren eller på kirkekontoret, Nygata 6. Arrangør av konserten er Kongsvinger historielag i samarbeid med Vinger kirke.

Hjertelig velkommen til en dag med pilegrimsopplevelser!