Å få til slike kraftløft var avhengig av at folk, klaner eller stammer ble samlet på tvers om et felles mål. Kirken og den kristne tro var en slik samlende kraft. Trolig så Haraldsson en mulighet til å vinne kongsmakten ved å gjøre bruk av denne kraften. Han valgte et nytt tingsted, Moster, hvor ingen av de store høvdingeættene hadde fotfeste, de som baserte sin makt på den gamle (norrøne) troen. Slik kunne Haraldsson få innpass for det som senere ble kalt kristenretten. Sammen med utbredelsen av den kristne tro, dukket det opp kirkehus. Det var datidens store kommunikajonsnettverk i Europa. Der det var kirkehus, der var det en prest som kunne oversette informasjonen for folket som samlet seg. Det var veldig effektivt. Med tanke på det store antall middelalderkirker i Larvik prosti, ser vi at befolkningen tok til seg denne «teknologien» ganske fort.
Kristenretten fra 1024 og senere Landsloven 1274 bar med seg et nytt menneskesyn; tanken om din neste – noen må ta en byrde for at andre skal få noe. Landsloven ønsket et system som sikret minstemål for alle. For eksempel sa loven at om du nekter en tigger mat, så har tiggeren rett til å stjele fra deg. Altså var det lurt å heller gi til dem som ba om det. Tanken om likeverd var også noe nytt. Dåpen ga samme frelse til bonde og trell. Alle skulle legges på samme gravplass (en bonde ble gjerne gravlagt i en stor haug, mens trellen i en myr). Ekteskap skulle inngås med én kvinne, utsetting av barn ble forbudt. Tanken om nesten og om likeverd tok selvsagt generasjoner for å bli allment tankegods, men det kom. Dette er tanker som vi kanskje tar for gitt, men det er resultat av bevisste valg.
Historikeren Jørn Øyrehagen Sunde har fram mot dette jubileumsåret skrevet bok om Landsloven. I et foredrag for oss prester i Tunsberg i forrige uke spurte han seg om hvor vi står i dag i forhold til de rettsløse og om vi sikrer et minstemål for alle, slik som Landsloven la opp til. Han nevnte selv offere for trafficking han ser ved Oslo Sentralbanestasjon på vei til jobb. I et foredrag på Mosterjubileet sa Sunde: «Demokrati og rettsstat bygges nedenfra, med innbyggere som snakker med hverandre, løser uenighet ved samtaler og avtaler og sitter sammen om en kopp kaffe.» I en urolig tid i vår verden hvor tanken om nesten og likeverd ikke er selvfølgelige verdier, kan vi alle bidra til demokratiet ved å ta en kopp kaffe med naboen og snakke sammen.
Sokneprest i Tanum og Kjose
Tore Hummelvoll