Ettermiddagskonsert i Tanum kirke 11.august

Søndag 11. august kl 15 blir det ettermiddags-konserter flere steder i fylket, blant annet i Tanum kirke. Der spiller Jon Martin Høie. Fri entré, kollekt.

Foto: Vestfold orgelfestival

I hver konsert fremføres verker av Egil Hovland som har vært en av de viktigste norske komponister av orgel- og kirkemusikk på 1900-tallet. Samlet avspeiler de komposisjonene av Hovland som spilles ved orgelfestivalens «Der folk bor» stor stilistisk spennvidde. Musikken rommer fortrolig kjente og eksperimentelle virkemidler.
Det første gjelder ikke minst hans tidlige opus: partitaen over «Gjør døren høy». Kontemplativ klangmystikk kjennetegner «Lux æterna». Virtuositeten i den franskinspirerte toccata over «Kjærlighet er lysets kilde» åpner alle orgelets sluser.

Jon Martin Høie (*1997) er utdannet ved Norges musikkhøgskole og Hochschule für Musik und Theater i Hamburg med bachelor i kirkemusikk og master i solistisk orgelspill. Han har studert med professorene Terje Winge, Kåre Nordstoga og Matthias Neumann samt førsteamanuensis Anders Eidsten Dahl. Jon Martin Høie jobber som kantor i Bragernes kirke i Drammen og underviser i kulturskole og på videregående.

Jon Martin Høie spiller et program med vekt på musikk av Johann Sebastian Bach og norske komponister.

Kontaktinformasjon for Larvik kirkelige fellesråd

Postadresse: