Olavsflammen

På sin vei til Bodø overnattet Olavsflammen i Sandnessjøen kirke.

Olavsflammen

29. juli 2020 markerte Nasjonaljubileet 2030 - NORGE I TUSEN ÅR at det var 10 år igjen til 2030 ved å tenne et olsokbål på Stiklestad. Bålet ble bygd av barn fra Verdal og tent av frivillighetsapparatet rundt Spelet om Heilag Olav. Fra olsokbålet i 2020 ble Olavsflammen tent. Olavsflammen brenner dag og natt, noe den skal gjøre helt fram til 2030.

Olavsflammen har blitt et viktig symbol for Nasjonaljubileet 2030 - NORGE I TUSEN ÅR. Flammen knytter bånd til historien gjennom den eldgamle tradisjonen med å tenne olsokbål. Det å holde flammen levende helt fram til 2030 symboliserer et engasjement for samtida og et håp for framtida.